Csorba, László (2020) Pénzügyi kultúra és pénzügyi műveltség, a pénzügyi magatartás meghatározó tényezői. Pénzügyi Szemle = Public Finance Quarterly, 65 (1). pp. 67-82. DOI https://doi.org/10.35551/PSZ_2020_1_6
|
PDF
- Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
419kB |
Official URL: https://doi.org/10.35551/PSZ_2020_1_6
Abstract
A nem anyagi kultúra meghatározó fontosságú a gazdasági életben, így a pénzügyi piacok működése során is. A pénzügyi piacok termékei jellemzően kölcsönösen előnyösek minden fél számára, így mindenképpen negatívan hat a gazdasági fejlődésre, ha egyes termékek kulturális okokból indokolatlanul a háttérbe szorulnak. Az elmúlt években egyre nagyobb hangsúlyt kap a pénzügyi műveltség mérése, illetve fejlesztése. A tanulmány bemutatja a nem anyagi kultúra alapvető területeit. Pénzügyi kultúrája nem csak az ügyfeleknek van, hanem a kínálati oldal szereplőinek is. Annak ellenére, hogy a pénzügyi kultúrának és a pénzügyi műveltségnek vannak közös területei, mindkét kategória rendelkezik kizárólagos területekkel is. Ebben az összefüggésben kizárólag a kultúrának a részét képezik a közösség által osztott értékek, hitek, illetve a normák és attitűdök. Az egyéni pénzügyi szakismeretek és attitűdök a pénzügyi műveltség kizárólagos részei. Akár az egyéni, akár a közösség által is osztott attitűdök létrejöttében és fennmaradásában hangsúlyos a szerepe az értékeknek, különösképpen a hiteknek. A pénzügyi kultúra fejlesztése során kell számolni a hitekkel, sztereotípiákkal. Ugyanakkor új hitek létrejöttére, illetve megerősítésére is törekedni szükséges. Mindezekben fontos szerepe van a pénzügyi piacok kínálati oldalának, illetve a Magyar Nemzeti Banknak, a Pénzügyminisztériumnak, továbbá az Állami Számvevőszéknek, valamint a legtágabb értelemben vett oktatási rendszernek.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | pénzügyi kultúra, pénzügyi műveltség, értékek, hitek, attitűdök |
JEL classification: | D14 - Household Saving; Personal Finance D91 - Intertemporal Household Choice; Life Cycle Models and Saving G41 - Behavioral Finance: Role and Effects of Psychological, Emotional, Social, and Cognitive Factors on Decision Making in Financial Markets |
Subjects: | Finance |
DOI: | https://doi.org/10.35551/PSZ_2020_1_6 |
ID Code: | 8501 |
Deposited By: | Alexa Horváth |
Deposited On: | 24 Aug 2023 07:40 |
Last Modified: | 24 Aug 2023 07:40 |
Repository Staff Only: item control page