Corvinus
Corvinus

Önvezető járművek hatása a turizmusra hazai szakértők szemével

Ásványi, Katalin ORCID: https://orcid.org/0000-0002-1594-8879, Miskolczi, Márk ORCID: https://orcid.org/0000-0002-4779-2952, Kökény, László and Jászberényi, Melinda ORCID: https://orcid.org/0000-0002-7839-5036 (2023) Önvezető járművek hatása a turizmusra hazai szakértők szemével. Turizmus Bulletin, 23 (3). pp. 5-14. DOI https://doi.org/10.14267/TURBULL.2023v23n3.1

[img]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
674kB

Official URL: https://doi.org/10.14267/TURBULL.2023v23n3.1


Abstract

Az önvezető járművek közeljövőben várható elterjedése alapjaiban változtathatja meg a turizmussal kapcsolatos mobilitási lehetőségeket. A kutatás célja, hogy rendszerezze az automatizálás várható turisztikai hatásait, és feltárja, hogy a turizmus különböző területein dolgozó szakértők hogyan látják az előttünk álló technológiai fejlődést. A szakértők (n=21) véleményét a Q-módszertannal elemeztük, mely alapján négy véleménycsoportot különböztettünk meg. A szakértők egy optimista, technológiaorientált csoportja úgy látja, hogy az önvezető járművekkel történő városnézés már a közeljövőben megjelenhet niche szolgáltatásként. A szakértők lassú fejlődést jósló, akadálymentesítésre összpontosító csoportja hangsúlyozta, hogy az önvezető járművek terjedése javíthatja az infrastrukturálisan fejlett úti célok elérhetőségét. A mobilitás-szolgáltatás-orientált csoport szerint az önvezető járművek használata a mobilitás tekintetében megszokottá válhat, de a más turisztikai szolgáltatásokra gyakorolt hatása marginális lesz. A lehetséges negatív hatások miatt a szakértők szkeptikus csoportja úgy véli, hogy az önvezető járművek nem válnak széleskörben elterjedtté a turizmusban. A turisztikai szakértők attitűdjei alapján kialakított csoportok segíthetik a jövőbeni turizmusfejlesztési stratégiák előkészítését.

Item Type:Article
Uncontrolled Keywords:magasan automatizált járművek, turizmusfejlesztés, Q-módszertan, turisztikai szakértők attitűdje
Subjects:Commerce and tourism
DOI:https://doi.org/10.14267/TURBULL.2023v23n3.1
ID Code:8914
Deposited By: Alexa Horváth
Deposited On:25 Sep 2023 07:17
Last Modified:25 Sep 2023 07:17

Repository Staff Only: item control page

Downloads

Downloads per month over past year

View more statistics