Neulinger, Ágnes (2008) Társas kapcsolatok és interakció a szabadidősportban (Social relationships and interaction in the leisure sport). Vezetéstudomány - Budapest Management Review, 39 (10). pp. 23-33. DOI 10.14267/VEZTUD.2008.10.03
|
PDF
- Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
131kB |
Abstract
A sporttermékek iránti kereslet kialakulására a sportszocializáció meghatározó befolyással bír. A sport kiemelkedő szerepet játszik a mai modern társadalomban. Jelentős gazdasági súlyt képvisel, továbbá lehetőséget ad a személyes fejlődésre és a társas kapcsolatok kialakítására, ápolására. Az egyéni személyes előnyök mellett a sportolás támogatása révén a társadalom egészségi állapotának költséghatékony megőrzése is biztosítható. Ezzel együtt hazánkban alacsony a szabadidősportban való részvétel, a lakosság egészségi állapota romlik, az ülő életmód egyre terjed. Az elvégzett kutatás célja az volt, hogy olyan ismeretekre tegyen szert, amelyek segítségével megérthető a sportolást befolyásoló legfőbb tényezők hatása, így az egyén szűk környezetének (család, barátok, iskola) jelentősége, a társas befolyás hazai jellegzetességei. Ezek az ismeretek elősegíthetik mind a profit, mind a non-profit szféra számára a lakosság sikeresebb megszólítását, hozzájárulva egy aktívabb társadalom megteremtéséhez. _______ Sport socialization has high relevance to generate demand for sport. Sport plays an important role in today’s modern societies. It has enormous economic significance and provides opportunity for personal development and for establishing new or keeping existing social relationships. Besides individual personal benefits, supporting sport also ensures the costefficient maintenance of good health on a social level. However sport participation and sport spectatorship are both low in Hungary. At the same time the health status of residents are worsening and the society is characterized by a sitting, sedentary lifestyle. The goal of the study is to gather information on the primary factors influencing sport participation, especially the significance of the close social environment of the individual (family, friends and education). Understanding why people participate in sports and how they can be motivated to do so is of primary importance to both the private and the state sector, explained by business interest and by the need to ensure the healthy operation of the society.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | fogyasztói magatartás, szocializáció, csoport, szabadidősport, sport socialization, leisure sport, lifestyle |
Divisions: | Faculty of Business Administration > Institute of Marketing and Media > Department of Marketing Research and Consumer Behaviour |
Subjects: | Culture, sport Marketing |
DOI: | 10.14267/VEZTUD.2008.10.03 |
ID Code: | 920 |
Deposited By: | Ádám Hoffmann |
Deposited On: | 02 Oct 2012 10:09 |
Last Modified: | 07 Apr 2021 11:56 |
Repository Staff Only: item control page