Losonci, Dávid, Demeter, Krisztina and Jenei, István (2010) A karcsú (lean) menedzsment és a versenyképesség (The lean management and competitiveness). Vezetéstudomány - Budapest Management Review, 41 (3). pp. 26-42. DOI 10.14267/VEZTUD.2010.03.03
|
PDF
- Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
448kB |
Abstract
A szerzők kutatásukban a karcsú menedzsment vállalati szintű versenyképességre gyakorolt hatását tanulmányozták. Ehhez olyan gondolkodási keretet alakítottak ki, amely összekapcsolja a szervezeti képességeket létrehozó gyakorlatokat és rutinokat az ezek eredményeként adódó teljesítménnyel és versenyképességgel. Vállalati esettanulmányokon keresztül mutatják be, hogy a) a karcsú termelés bevezetésének hatására hogyan változnak a szervezet képességei és b) milyen tényezők állnak a karcsú vállalatok javuló versenyképessége mögött. Eredményeik arra mutatnak rá, hogy a karcsú menedzsment elsősorban a vállalatok működőképességére és változóképességére gyakorol pozitív hatást, az üzleti teljesítményre nem feltétlenül. ______ In their research the authors studied the lean management’s effect has on competitiveness with a corporate level. To do this, a framework has been developing, which combines the organizational abilities establishing routines and practices resulting from their performance and competitiveness. Corporate case studies to show that a) the impact of the introduction of lean production, how to change the organization’s capabilities, and b) what factors are improving the competitiveness of the companies behind the slim. Their results point out that the lean management companies primarily in the functionality and variable ability positive effects on business performance is not necessarily.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | karcsú menedzsment, lean menedzsment, versenyképesség |
Divisions: | Faculty of Business Administration > Institute of Business Economics > Department of Logistics and Supply Chain Management |
Subjects: | Logistics, production management Management, business policy, business strategy |
DOI: | 10.14267/VEZTUD.2010.03.03 |
ID Code: | 938 |
Deposited By: | Ádám Hoffmann |
Deposited On: | 12 Oct 2012 11:41 |
Last Modified: | 18 Oct 2021 09:24 |
Repository Staff Only: item control page