Corvinus
Corvinus

Értékrendalapú fogyasztói magatartásmodellek érvényessége a Z- és Y-generáció pénzügyi tudatossága esetén

Garai-Fodor, Mónika and Csiszárik-Kocsir, Ágnes (2018) Értékrendalapú fogyasztói magatartásmodellek érvényessége a Z- és Y-generáció pénzügyi tudatossága esetén. Pénzügyi Szemle = Public Finance Quarterly, 63 (4). pp. 518-536.

[img]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
891kB

Abstract

Kutatásunk célja annak vizsgálata volt, hogy az értékrendalapú fogyasztói magatartásról szóló elméletek – azaz az egyéni értékorientáció és a konkrét fogyasztói döntés közötti összefüggés – érvényes-e a pénzzel kapcsolatos döntések terén is. A 3736 fős mintának a 91 százaléka az Y- és a Z-generáció tagjai közül került ki, 17:74 arányban. A kapott eredmények alapján kijelenthetjük, hogy a kiválasztott generációk értékrendje, gondolkodásmódja sajátos, eltérést mutat a korábbi generációkhoz képest, továbbá a formálható értékítéletük okán fogyasztói és vásárlói döntéseik – beleértve a pénzügyi döntéseket is – a megfelelő eszközökkel befolyásolhatók. A primer vizsgálat keretében elemeztük a fiatalok pénzzel kapcsolatos értékorientációját és azt tapasztaltuk, hogy a pénz biztonsági szerepét, hosszú távú értékdimenzióját tartották a legfontosabbnak. Vizsgáltuk továbbá a fiatalok pénzzel való bánásmódját, pénzügyi döntéseinek mikéntjét is. E tekintetben azt láthattuk, hogy az egyik legjellemzőbb vonás az ártudatosság, másrészt a pénzügyi döntésekkel kapcsolatos tájékozódás, amely az attitűd kognitív részének erősségét igazolta. Ezentúl a kutatás eredményeként a pénz értékének megítélése szerint négy, a pénzzel való gazdálkodás alapján pedig hét fogyasztói csoportot tudtunk karakterizálni a fiatalok körében. Az egyes fogyasztói szegmensek közötti kapcsolat elemzése beigazolta, hogy a pénz értékének megítélése és a pénzügyi döntés mikéntje között összefüggés mutatható ki. Az egyes szegmensek jellemzésénél egyértelműen kiderült, hogy mely csoportok esetében szükséges a pénzzel kapcsolatos ismeretek erősítése, mely csoportok lehetnek referenciák, véleményvezérek a pénzzel kapcsolatos tudatos bánásmód erősítése során.

Item Type:Article
Uncontrolled Keywords:pénzügyi műveltség, értékrendalapú magatartásmodellek, pénzügyi tudatosság, generációs különbségek
JEL classification:G01 - Financial Crises
G41 - Behavioral Finance: Role and Effects of Psychological, Emotional, Social, and Cognitive Factors on Decision Making in Financial Markets
I22 - Educational Finance; Financial Aid
Subjects:Finance
ID Code:9389
Deposited By: Alexa Horváth
Deposited On:16 Oct 2023 13:29
Last Modified:16 Oct 2023 13:29

Repository Staff Only: item control page

Downloads

Downloads per month over past year

View more statistics