Szunomár, Ágnes ORCID: https://orcid.org/0000-0003-0306-2103, Peragovics, Tamás ORCID: https://orcid.org/0000-0002-5954-8164, McCaleb, Agnieszka ORCID: https://orcid.org/0000-0001-5000-6783 and Song, Wenxuan ORCID: https://orcid.org/0000-0001-6001-5528 (2023) Az állam által hajtott elektromobilitás: az állam szerepe a kínai elektromosautó-ipar fejlesztésében. Külgazdaság, 67 (7-8). pp. 66-94. DOI https://doi.org/10.47630/KULG.2023.67.7-8.66
|
PDF
- Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
707kB |
Official URL: https://doi.org/10.47630/KULG.2023.67.7-8.66
Abstract
A tanulmány a kínai állam szerepét vizsgálja az elektromosautó-ipar versenyképességének alakításában. Felismerve az erőforrás-intenzív növekedés és az arra alapozó hazai gazdasági növekedés fenntarthatatlanságát, a zöldátmenet előmozdítása érdekében a kínai állam aktívan támogatja a feltörekvő iparágakat. Az elektromos-autó-ipar jó példa ezekre az erőfeszítésekre. Az ökológiai modernizáció és az állami iparpolitika elméleteire támaszkodva a tanulmány bemutatja azokat a kínai politikákat és terveket, amelyek előmozdítják ennek az iparágnak a fejlesztését. Az állam és az ipar kooperációja az elektromos autók (EA) területén lehetővé teszi, hogy a gazdasági jólét továbbra is a Kínai Kommunista Párt teljesítményének és legitimitásának sarokköve maradjon, miközben csökkenti Kína gazdasági felemelkedésének a környezetre gyakorolt terhelését, továbbá hozzájárul az ország globális verseny képességének növeléséhez, ráadásul mindezt egy technológiaintenzív iparágban. A tanulmány több vállalatról is közöl adatokat, ugyanakkor egy vállalat – a BYD – példáján demonstrálja a kínai támogatási rendszer működését, a kínai EA-ágazat tágabb értelemben vett helyzetét is. A tanulmány megállapítása szerint a kínai állam globális vezető pozícióra és a teljes értéklánc uralására törekszik, ennek érdekében pedig megkeresi a legerősebb szereplőket a hazai piacon, függetlenül azok tulajdonosi struktúrájától, majd kiválasztja a legerősebbeket, és azokat szubvencionálja, azonban e szubvenciókat idővel fokozatosan kivezeti, hogy elkerülje a járadékvadászatot.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | elektromosautó-ipar, Kína, állami támogatás, BYD |
JEL classification: | M13 - New Firms, Startups O14 - Industrialization; Manufacturing and Service Industries; Choice of Technology O38 - Technological Change: Government Policy P28 - Natural Resources; Energy; Environment L78 - Industry Studies: Primary Products and Construction: Government Policy |
Divisions: | Institute of Global Studies |
Subjects: | Industry |
Funders: | Bolyai János Kutatási Ösztöndíj |
Projects: | NKFIH FK_138317 Kína és Oroszország infrastruktúra-építése Kelet-Közép-Európában: Eltérő válaszok egy többdimenziós kihívásra, ÚNKP-20-5-CORVINUS-153 |
DOI: | https://doi.org/10.47630/KULG.2023.67.7-8.66 |
ID Code: | 9536 |
Deposited By: | Ádám Hoffmann |
Deposited On: | 04 Dec 2023 15:20 |
Last Modified: | 04 Dec 2023 15:20 |
Repository Staff Only: item control page