Lányi, Beatrix ORCID: https://orcid.org/0000-0002-9902-1439, Jakopánecz, Eszter ORCID: https://orcid.org/0000-0002-5032-1115, Csóka, László ORCID: https://orcid.org/0009-0005-1255-198X and Neulinger, Ágnes ORCID: https://orcid.org/0000-0001-6493-2761 (2024) Versengő szempontok a magyarok élelmiszer és háztartási cikk fogyasztásában – Az árérzékenység és a környezettudatosság fontossága. Vezetéstudomány - Budapest Management Review, 55 (1). pp. 27-38. DOI https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2024.01.03
|
PDF
- Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
546kB |
Official URL: https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2024.01.03
Abstract
A magyar lakosság hagyományosan árérzékeny, miközben egyre fontosabb számára a környezetvédelem. Kérdés ugyanakkor, hogy ezek a szempontok egyszerre vagy egymástól függetlenül vannak-e jelen az élelmiszer és háztartási cikkekhez kapcsolódó fogyasztói döntésekben, valamint az is, hogy az árérzékenység és környezettudatosság mentén kialakíthatók-e fogyasztói szegmensek, és ha igen, akkor hogyan jellemezhetők és mennyiben térnek el egymástól. A szerzők kutatási projektjükben a témakörhöz kapcsolódó szakirodalom áttekintése után ezeket a kérdéseket válaszolják meg kvantitatív kutatásmódszertan segítségével, egy kiskereskedelmi lánc hűségprogramjában részt vevő fogyasztók mintáján. Elemzésük során főkomponens-elemzést hajtottak végre varimax rotációval, majd a kutatási céljaik vizsgálatához klaszterelemzést végeztek. Legfőbb eredményeik szerint a két jellemző együttes figyelembevétele szükségesnek látszik a fogyasztók szegmentálása során, miközben lényeges eredmény, hogy a környezettudatos fogyasztók csoportja kettős, azaz magában foglal egy árérzékeny és egy árakra nem érzékeny csoportot. Eszerint, a fenntarthatósággal foglalkozó tudományos kutatásokban és üzleti gyakorlatban érdemesnek tűnik elmozdulni a réspiac megközelítéstől a szélesebben vett zöldfogyasztás értelmezése felé.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | fenntarthatóság, környezettudatosság, árérzékenység, fogyasztói szegmentáció |
Subjects: | Environmental economics Finance |
DOI: | https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2024.01.03 |
ID Code: | 9630 |
Deposited By: | Alexa Horváth |
Deposited On: | 15 Jan 2024 07:33 |
Last Modified: | 15 Jan 2024 07:33 |
Repository Staff Only: item control page