Freund, Anna ORCID: https://orcid.org/0000-0001-7854-1972 (2022) A Covid-19 világjárvány következményeként kis- és középvállalkozások számára hirdetett élelmiszeripari digitalizációt célzó pályázatok vizsgálata. Marketing & Menedzsment, 56 (3). pp. 69-79. DOI https://doi.org/10.15170/MM.2022.56.03.06
|
PDF
- Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
467kB |
Official URL: https://doi.org/10.15170/MM.2022.56.03.06
Abstract
A TANULMÁNY CÉLJA A 2020 elején kibontakozó Covid-19 vírus következményeként megmutatkozott, hogy mennyire fontos az élelmiszeripar hazánkban is. Előtérbe került az ország önellátó képességének fontossága, melynek fontos szereplői a kis- és középvállalkozások. Ennek eredményeként 2021-től kezdődően számos pályázati forrás áll a vállalkozók rendelkezésére, amit fejlesztésre fordíthatnak. A tanulmány célja megvizsgálni, hogy a Covid helyzet a következményeként megjelenő pályázati kiírások által felgyorsítja-e a digitalizációs eszközökbe történő beruházásokat, valamint, hogy a támogatási lehetőségek milyen irányba ösztönzik a Magyarországon, a helyi gazdasági környezetben és a régióra jellemző technológiai felkészültséggel működő cégeket. ALKALMAZOTT MÓDSZERTAN A feltáró kutatás másodlagos források hibrid módon történő elemzésén alapszik, ami egyaránt magába foglalja a szakirodalom, valamint a pályázati adatok elemzését. A szakirodalom feldolgozása bibliometriai elemzés formájában valósul meg, míg a pályázatokat és a döntéshozói célkitűzéseket hagyományos manuális tartalomelemzéssel vizsgálja a tanulmány. LEGFONTOSABB EREDMÉNYEK A kutatás eredményeiben látszik, hogy hazai élelmiszeripar támogatását a digitalizáció irányába tolják a pályázati lehetőségek is. A támogatható tevékenységek esetében megjelennek elsődlegesen a fejlesztési irányok automatizált termelési rendszerekre, gyártási technológiákra, szenzor-, és vezérlés technológiákra vonatkozóan. Ezen kívül a fókuszban található, akár robottechnológiához köthető, vagy intelligens gyártási megoldásokat célzó beruházások megvalósítása (GINOP-1.2.12-21 pályázati felhívás, 2021). Emellett a Covid-19 hullámra reagálva bővített lehetőségeket is kínálva, a további fejlesztést és fennmaradást támogató pályázatok is megjelentek a magyar gazdasági szereplők számára 2021-ben (GINOP-PLUSZ-1.2.1-21 pályázati felhívás, 2021). Kidomborodik emellett azonban az is, hogy a pályázóknak lehetőségük van elsődlegesen létesítményfejlesztésre, valamint kapacitásbővítésre használni a támogatásokat, amely csak belépő szintnek tekinthető a digitális fejlettség irányába. GYAKORLATI JAVASLATOK A tanulmány a gyakorló szakemberek számára áttekinthető képet nyújt a gazdaságpolitikai célkitűzések és a megvalósítási lehetőségek kapcsolatáról, felhívva ezáltal figyelmüket a digitális megoldások által támogatott működésben rejlő előnyökre.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | élelmiszeripari digitalizáció, Covid-19, pályázati források |
Divisions: | Institute of Operations and Decision Sciences |
Subjects: | Information economy Industry Management, business policy, business strategy |
Projects: | ÚNKP-21-3 kódszámú Új Nemzeti Kiválóság Program |
DOI: | https://doi.org/10.15170/MM.2022.56.03.06 |
ID Code: | 9645 |
Deposited By: | Beáta Vasvár |
Deposited On: | 16 Jan 2024 10:39 |
Last Modified: | 16 Jan 2024 10:48 |
Repository Staff Only: item control page