Szabó, Zsolt (2023) A COVID-járvány és a magyarországi vállalatok hitelkeresletének önkéntes korlátozása. Pénzügyi Szemle = Public Finance Quarterly, 69 (4). pp. 45-61. DOI https://doi.org/10.35551/PFQ_2023_4_3
PDF
- Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
206kB |
Official URL: https://doi.org/10.35551/PFQ_2023_4_3
Abstract
A közgazdasági diskurzusban egyre nagyobb figyelmet kapnak az ezredforduló óta azok a cégek, amelyek azért fojtják el hiteligényüket, mert elutasítástól tartanak. Az önkéntes hitelkereslet korlátozásra az elméleti irodalom alapján a COVID-járvány is hatást gyakorolt, ezzel kapcsolatban azonban még viszonylag kevés empirikus kutatás készült. Az MFB kérdőíves vállalati felmérései (MFB-INDIKÁTOR) alapján arra keresünk választ, hogy milyen irányú és mennyire tartós változást idézett elő a pandémia a hazai cégek látens hitelkeresletében, mely szegmensek reagáltak érzékenyebben a krízisre, valamint kimutatható-e a bankokkal szembeni, mélyen beivódott negatív percepciók szerepe a hitelre szoruló cégek döntéseiben. A kereszttábla elemzések eredményei alapján a járvány csak átmenetileg enyhítette a hitelfelvétellel szembeni túlzott óvatosságot; az idősebb vállalatok, a nagyobb cégek, az agrárvállalkozások viselkedése viszonylag stabilnak tekinthető e téren; továbbá markánsnak mondható a hitelkérelemtől való önkéntes elhatárolódásban a pénzintézetekkel kapcsolatos többéves, nem ritkán negatív tapasztalat és előítélet.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | elbátortalanodott hiteligénylők, látens hitelkereslet, COVID-járvány, vállalati viselkedés |
JEL classification: | C12 - Hypothesis Testing: General D22 - Firm Behavior: Empirical Analysis D91 - Intertemporal Household Choice; Life Cycle Models and Saving E71 - Macro-Based Behavioral Economics: Role and Effects of Psychological, Emotional, Social, and Cognitive Factors on the Macro Economy G14 - Information and Market Efficiency; Event Studies; Insider Trading G33 - Bankruptcy; Liquidation G41 - Behavioral Finance: Role and Effects of Psychological, Emotional, Social, and Cognitive Factors on Decision Making in Financial Markets O16 - Economic Development: Financial Markets; Saving and Capital Investment; Corporate Finance and Governance |
Subjects: | Finance |
DOI: | https://doi.org/10.35551/PFQ_2023_4_3 |
ID Code: | 9678 |
Deposited By: | Alexa Horváth |
Deposited On: | 19 Feb 2024 09:32 |
Last Modified: | 19 Feb 2024 09:58 |
Repository Staff Only: item control page