Corvinus
Corvinus

Motiválás, ösztönzés a szakképzésben. Egyes pedagógiai eszközök ösztönző erejének tanulói megítélése társadalmi háttérváltozóik szerint

Czakó, Ágnes and Győri, Ágnes (2017) Motiválás, ösztönzés a szakképzésben. Egyes pedagógiai eszközök ösztönző erejének tanulói megítélése társadalmi háttérváltozóik szerint. Szociológiai Szemle, 27 (1). pp. 4-29.

[img]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
338kB

Abstract

A tanulmány központi kérdése, hogy a szakközép- és szakiskolai képzésben részt vevő diákok szerint a tanulást, a szakma elsajátítását milyen tanári értékelési és motiválási módszerek ösztönzik, különös tekintettel az újító/konstruktivista tudásátadási eszközökre, és hogy ezeknek a pedagógiai módszereknek az ösztönző hatása a tanulók mely társadalmi jellemzőivel áll összefüggésben. A több mint ezerfős, 2015-ben készült adatfelvételen alapuló elemzésünk azt mutatja, hogy a diákok szerint a tanulásra motiválásban a leghatékonyabb szerepe a szociális motívumok csoportjába tartozó tanári elismerésnek, támogatásnak és dicséretnek van, míg a mindennapi kikérdezés a legkevésbé ösztönző módszer. Az újgenerációs pedagógiai módszerek – mint a kiscsoportos feladatmegoldás, projektmunka –, melyek segítségével könnyebb ránevelni a tanulókat a gyakorlatias gondolkodásra és problémamegoldásra, főleg a lányokat, az idősebb korosztályokat (17 és 18 éveseket) és a jó tanulmányi eredményű diákokat ösztönzik a tanulásban. További jelentős új eredmény, hogy a hátrányos helyzetű diákok a tanulás élményszerű elemeit preferálják.

Item Type:Article
Uncontrolled Keywords:tanulási motiváció, kooperatív együttműködési formák, szakképzés
Subjects:Education
Sociology
Projects:TÁMOP 4.1.2.B.2-13/1-2013-00
ID Code:3024
Deposited By: Ádám Hoffmann
Deposited On:24 Aug 2017 13:50
Last Modified:24 Aug 2017 13:50

Repository Staff Only: item control page