Corvinus
Corvinus

Kiből lesz ma tanár?: A tanári pálya választásának empirikus elemzése

Varga, Júlia (2007) Kiből lesz ma tanár?: A tanári pálya választásának empirikus elemzése. Közgazdasági Szemle, 54 (7-8). pp. 609-627.

[img]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
375kB

Abstract

Kiből lesz ma tanár Magyarországon? Különböznek-e a tanárképzésre jelentkezők, a tanári pályát választók képességei a más szakon továbbtanulók, a más pályát választók képességeitől? Mekkora szerepe van a tanári pálya választásában a tanárként, illetve a többi pályán elérhető kereseteknek? E kérdések megválaszolására végzett kutatás eredményei azt mutatják, hogy a tanárok kiválasztódási folyamatának minden egyes pontján – a pedagógusképzésre jelentkezéskor, a felsőfokú tanulmányok befejezését követő elhelyezkedéskor, majd a végzést követő 5., illetve 6. évben is – negatív önszelekciós hatás figyelhető meg. Azok jelentkeznek főiskolai szintű pedagógusképzésre, akiknek rosszabbak a képességei. A diplomát szerzettek közül nagyobb valószínűséggel a kevésbé jó képességűek helyezkednek el tanári pályán, és nagyobb valószínűséggel találjuk őket tanári állásban a végzést követő 5, illetve 6 évvel is. A tanulmány – a szelekciós torzítás hatásának figyelembevétele mellett – bemutatja, hogy a tanári pálya választásában meghatározó szerepe van a nem tanári és tanári állásban elérhető keresetek különbségének.

Item Type:Article
JEL classification:J45 - Public Sector Labor Markets
I2 - Education and Research Institutions
J24 - Human Capital; Skills; Occupational Choice; Labor Productivity
Subjects:Education
Projects:Oktatás, foglalkoztatás versenyképes gazdaság Magyarországon a XXI. században című kutatási program
ID Code:3442
Deposited By: Veronika Vitéz
Deposited On:22 May 2018 08:30
Last Modified:22 May 2018 08:37

Repository Staff Only: item control page