Corvinus
Corvinus

Bizalom, jóhírnév és identitás az elektronikus piacokon

Hámori, Balázs (2004) Bizalom, jóhírnév és identitás az elektronikus piacokon. Közgazdasági Szemle, 51 (9). pp. 832-848.

[img]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
225kB

Abstract

A bizalom, amely a legegyszerűbb cseréknek is előfeltétele, különös jelentőségre tesz szert az elektronikus piacokon. A szerző kályhaként egy játékelméleti modellből indul ki, hogy megvilágítsa: miként hidalhatják át az alkalmi partnerek az egymás stratégiaválasztásaira vonatkozó információk hiányát kevert stratégiával, és miként javíthatják kifizetésüket ismételt játékok esetén a trigger, illetve a szemet szemért stratégia alkalmazásával. A vevő és eladó kapcsolata a hálón többnyire alkalmi, s a kockázat mérséklése érdekében ezért innovatív bizalomépítő megoldásokra van szükség. Ilyen mechanizmus például a vevői szolidaritás intézményesülése a hírnévépítő és -romboló akciókban. Elvben a vevő csak akkor tud dönteni a szoftverek és más tudástermékek hasznosságáról, ha már a birtokában vannak, addig viszont nincs értelme megvásárolni őket, amíg nincs meggyőződve a hasznosságukról. Más vevők interneten közzétett tapasztalatai azonban feloldják ezt az ellentmondást. Működik a vevői szolidaritás, más vevők - javasló és eltanácsoló szerepkört vállalva - segítik vevőtársaikat döntéseik megalapozásában. A saját jóhírnevüket értékesítő közvetítők (a kikiáltóktól a hitelesítő intézményekig) ugyancsak oldják a partnerek közötti bizalmatlanságot. A tanulmány kitér a bizalom kifejlődésének speciális korlátaira is az elektronikus tranzakciókban, különös tekintettel az identitásváltoztatás lehetőségére.

Item Type:Article
JEL classification:A13 - Relation of Economics to Social Values
D79 - Analysis of Collective Decision-Making: Other
Z13 - Economic Sociology; Economic Anthropology; Social and Economic Stratification
Divisions:Faculty of Economics > Department of Comparative and Institutional Economics
Subjects:Decision making
Commerce and tourism
Computer science
Projects:OTKA TS 40768
ID Code:3482
Deposited By: Veronika Vitéz
Deposited On:30 May 2018 09:28
Last Modified:30 May 2018 09:28

Repository Staff Only: item control page

Downloads

Downloads per month over past year

View more statistics