Corvinus
Corvinus

A PhD-fokozatot szerzettek karrierje a társadalom- és humán tudományokban

Inzelt, Annamária and Csonka, László (2018) A PhD-fokozatot szerzettek karrierje a társadalom- és humán tudományokban. Educatio, 27 (1). pp. 30-45. DOI https://doi.org/10.1556/2063.27.2018.1.3

[img]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
614kB

Official URL: https://doi.org/10.1556/2063.27.2018.1.3


Abstract

A cikk azt vizsgálja, hogy a társadalmi- és humán tudományi PhD-fokozat megszerzésének milyen hatása van az egyén karrierjére, a munkahelyére és a társadalomra. A PhD fokozattal rendelkezők karrierútja szempontjából világszerte két csoport kezd elkülönülni: az akadémiai karriert folytatók és a nem akadémiai karrierre vállalkozók/kényszerülők (az üzleti szférában kutatási tevékenységet végzők, a köz- és magánszférában nem kutatói tevékenységet folytatók). A cikk e két csoport szerint vizsgálja a fokozatot szerzetteket, és négy karrier mobilitási sémát azonosít körükben. A kutatás eredményei szerint az „akadémiai” munkaerőigény Magyarországon hullámzó, amely a gyakran változó tudomány-technológia és innovációpolitika következménye. A nem akadémiai szférában, így a közigazgatásban és a különböző gazdasági szegmensekben a tudás iránti kereslet csak nagyon lassan növekszik. Összességében az empirikus kutatás sok fontos információt szolgáltatott a hazai társadalom- és humán tudományi végzettségű PhD-sekről, és a karrierlehetőségeikről, s ez utóbbiakat befolyásoló külső és belső tényezőkről, motivációkról. = This paper investigates the impact of PhD graduation in the social sciences and humanities on the individuals’ career, on the employer and on the broader society. Looking at the international experiences about the career paths of the PhD graduates it is possible to identify two emerging groups: those who pursue an academic career and those who take on jobs outside the academic sphere (e.g. doing research in the business sector or working in non-research related jobs in the private or public sectors). This article also differentiates between these two groups in the analysis of the Hungarian PhD graduates’ career paths and identifi es four main types of career mobility among them. The empirical research results analysed in this paper show that the demand of PhD graduates in the academic sphere is fluctuating in Hungary which is the effect of a frequently changing science, technology and innovation policy. The demand for the knowledge of PhD graduates in the non-academic fields, like in the government or the invarious economic fields is only increasing very slowly. Further to these, the empirical research has provided a lot of notable details about the career opportunities of Hungarian PhD graduates with a social science or humanities degree and about the internal and external factors of their career choices.

Item Type:Article
Uncontrolled Keywords:PhD végzettség, karrier, mobilitás, társadalomtudomány, humán tudomány, Magyarország
Subjects:Education
Sociology
DOI:https://doi.org/10.1556/2063.27.2018.1.3
ID Code:5826
Deposited By: Veronika Vitéz
Deposited On:03 Aug 2020 17:08
Last Modified:03 Aug 2020 17:08

Repository Staff Only: item control page

Downloads

Downloads per month over past year

View more statistics