Corvinus
Corvinus

Az egyetem válsága és megújulása: 1968 mint szakaszhatár

Hrubos, Ildikó (2018) Az egyetem válsága és megújulása: 1968 mint szakaszhatár. Educatio, 27 (3). pp. 415-426. DOI https://doi.org/10.1556/2063.27.2018.3.5

[img]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
220kB

Official URL: https://doi.org/10.1556/2063.27.2018.3.5


Abstract

A tanulmány az összetett tartalmú 68-as események azon vonulatával foglalkozik, amely közvetlenül az egyetem intézményrendszerét érintette. Áttekinti a diákság elégedetlenségének hátterében álló, az egyetem szinte minden elemét érintő általános folyamatokat és az egyetemi polgárok fő követeléseit. Három város – Oslo, Tokió és Párizs – diák lázadásait mutatja be, érzékeltetve, hogy az alapvetően közös vonásokat felmutató események milyen különböző jellemzőkkel bírtak. Az események hatására több tekintetben gyökeresen megváltozott a felsőoktatás intézményrendszere. Létrejött az ún. nem egyetemi szektor, elterjedt a képviseleti jellegű intézményi kormányzási rendszer, és mintegy mellékhatásként megindultak az ifj úságra irányuló kutatások. = Th e study deals with the specifi c theme of the substantively complex events of 68, which directly aff ected the university’s institutional system. It reviews the general processes that aff ected virtually every element of the university, which were in the background of student dissatisfaction, as well as the main demands of university citizens. It presents the student uprisings of three cities – Oslo, Tokyo and Paris – conveying the sense of what diff erent characteristics appeared in these events that showed fundamentally similar features. As a result of the events the institutional system of higher education radically changed from several aspects. Th e so-called non-university sector was created, the representative form of institutional governance system started to spread, and practically as a side eff ect youth research initiatives commenced.

Item Type:Article
Uncontrolled Keywords:diáklázadások, döntési struktúra, önkormányzatiság, nem egyetemi szektor, ifjúságkutatás, student uprisings, structure of decision making, self-governance, non-university sector, youth research
Subjects:Education
History
DOI:https://doi.org/10.1556/2063.27.2018.3.5
ID Code:5836
Deposited By: Veronika Vitéz
Deposited On:11 Aug 2020 11:55
Last Modified:11 Aug 2020 11:55

Repository Staff Only: item control page