Corvinus
Corvinus

Az iskola bizalmi klímájának verbális markerei

Sass, Judit and Bodnár, Éva (2018) Az iskola bizalmi klímájának verbális markerei. Educatio, 27 (4). pp. 603-622. DOI https://doi.org/10.1556/2063.27.2018.4.5

[img]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
246kB

Official URL: https://doi.org/10.1556/2063.27.2018.4.5


Abstract

A szervezeti bizalom klíma kvalitatív vizsgálatát Ötperces beszédminta elemző eljárás (Magaña et al. 1986) segítségével végeztük el középszintű oktatási intézményekben (N = 112). Az interjúk szövegét Atlas.ti programmal előzetesen kialakított kategóriák (érzelmi valencia, kényszer, szándék, közösség) alapján elemeztük, az eredményeket öszszevetettük az érzelmi klíma kérdőív (Wiesenfeld et al. 1997) alskáláival. Az azonosított nyelvi markerek a bizalom kognitív és érzelmi alapjai szerint eltértek. A kiszámíthatóság jelei: a kedvező érzelmi viszonyulás, a vezetői kényszer elfogadása, a külső szakmai kényszerek és a diákokkal kapcsolatos kényszerek említésének hiánya. Az érzelmi bizalomalapok markerei: a többes szám első személy használata, a kollegiális és a fi zikai feltétel kényszerek hiánya, valamint az autonómiaérzet a diákokkal a szakmai munka kapcsán. = Th e qualitative analysis of organizational trust climate was carried out using a Fiveminute Speech Sample Method (Magaña et al. 1986) in intermediate level education institutions (N = 112). Th e corpus of the interviews were analyzed with Atlas.ti program with help of previously identifi ed categories of trust-signals (emotional valence, coercion, intent, community), the results were compared with subscales of organizational climate questionnaire (Wiesenfeld et al. 1997). Th e identifi ed linguistic markers diff ered according to cognitive and emotional bases of trust. Signs of predictability were: a favorable emotional valence, acceptance of executive coercion, lack of external professional and student-related constraints. Markers of emotional trust were the use of the fi rst person plural, the lack of collegial and physical constraints, and the sense of autonomy with students and professional work.

Item Type:Article
Uncontrolled Keywords:iskolai bizalom klíma, észlelt kontroll, Ötperces beszédminta eljárás, bizalom verbális markerei, school trust climate, perceived control, Five Minute Speech Sample Procedure, verbal markers of trust
Subjects:Education
DOI:https://doi.org/10.1556/2063.27.2018.4.5
ID Code:5840
Deposited By: Veronika Vitéz
Deposited On:13 Aug 2020 15:45
Last Modified:13 Aug 2020 15:45

Repository Staff Only: item control page