Corvinus
Corvinus

A külföldi cserehallgatók egyetemi támogatásának lehetőségei az oktatásturizmus és a nemzetköziesedés tükrében = University support for exchange students – in the context of educational tourism and internationalization

Bifkovics, Bettina and Malota, Erzsébet and Mucsi, Attila (2020) A külföldi cserehallgatók egyetemi támogatásának lehetőségei az oktatásturizmus és a nemzetköziesedés tükrében = University support for exchange students – in the context of educational tourism and internationalization. Turizmus Bulletin, 20 (1). pp. 35-43. DOI https://doi.org/10.14267/TURBULL.2020v20n1.4

[img]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
287kB

Official URL: https://doi.org/10.14267/TURBULL.2020v20n1.4


Abstract

Kutatásunk célja annak a kérdésnek a vizsgálata, hogy a felsőoktatási intézmények hogyan, mi módon segíthetik a csereprogramok keretében hozzájuk érkező külföldi hallgatókat. Áttekintjük a nemzetköziesedés témáját a felsőoktatásra vonatkoztatva, miközben ismertetjük különböző országok egyetemeinek nemzetköziesedési modelljeit. Tartalomelemzés és mélyinterjúk segítségével bemutatjuk a csereprogramokban részt vevő hallgatók támogatásának lehetséges területeit, példákat és jó gyakorlatokat felvonultatva e területeket illetően. Kutatásunkban egy hazai és kilenc külföldi egyetem honlapját térképeztük fel 26 szempont alapján. Emellett a téma átfogóbb vizsgálatához mélyinterjút készítettünk egy hazai felsőoktatási intézmény Erasmus program koordinátorával és egy egyetemi diákszervezet (ESN) vezetőjével. = The aim of our research is to investigate how Higher Education institutions can assist foreign exchange students before and during their exchange programs. The literature of internationalization in relation to Higher Education is reviewed and internationalization models of universities in different countries are presented. By means of content analysis and in-depth interviews, we suggest possibilities for supporting exchange students and offer examples of best practice. Websites of one Hungarian and nine foreign universities are analysed based on 26 criteria. In addition, we conducted in-depth interviews with an Erasmus Program Coordinator at a Hungarian Higher Education institution and a leader of a university student body (ESN) to explore the topic more comprehensively.

Item Type:Article
Uncontrolled Keywords:oktatásturizmus, külföldi hallgatók, nemzetköziesedés, Erasmus csereprogram = educational tourism, foreign students, internationalization, Erasmus exchange program
Subjects:Commerce and tourism
Education
DOI:https://doi.org/10.14267/TURBULL.2020v20n1.4
ID Code:5968
Deposited By: Veronika Vitéz
Deposited On:16 Oct 2020 13:18
Last Modified:16 Oct 2020 13:18

Repository Staff Only: item control page