Corvinus
Corvinus

Bioélelmiszerek vásárlóinak jellemzői Magyarországon – az Ökopiac tanulságai = Characteristics of organic food buyers in Hungary - The case of the Ökopiac

Kertész, Lili Rebeka and Török, Áron ORCID: https://orcid.org/0000-0001-6769-7103 (2021) Bioélelmiszerek vásárlóinak jellemzői Magyarországon – az Ökopiac tanulságai = Characteristics of organic food buyers in Hungary - The case of the Ökopiac. Gazdálkodás, 65 (2). pp. 141-157. DOI https://doi.org/10.22004/ag.econ.310594

[img]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
872kB

Official URL: https://doi.org/10.22004/ag.econ.310594


Abstract

az egészséges és környezettudatos életforma elterjedésével egyre nagyobb teret nyertek maguknak a speciális, funkcionális élelmiszerek, azon belül is külön kiemelendő az ökológiai termelésből származó termékek, azaz a biotermékek piaca. a biotermékek népszerűsége a fogyasztók körében ma már vitathatatlan. az elmúlt években folyamatosan nőtt a biotermékek fogyasztása mind globális, mind hazai viszonylatban, a kiemelkedő különbség azonban a növekedési tendencia mértékében rejlik. Hazánkban jelenleg a lakosságnak még mindig csak egy szűk rétege fogyaszt rendszeresen valamilyen bioélelmiszert, ezen belül pedig azok aránya, akik a termékeket valamilyen piacon szerzik be, szinte elenyésző. Magyarországon mindössze néhány olyan piac található, amely kifejezetten a biotermékekkel való kereskedelemre specializálódott, budapesten is összesen három ilyen található. tanulmányunkban a legnagyobb hazai biopiacot (biokultúra Ökopiac) vizsgáltuk, és megállapítást nyert, hogy az itt rendszeresen vásárlók elsősorban magas iskolai végzettséggel bíró, közép-felső osztálybeli budapesti nők, akik leginkább gabonafélékből készült termékeket, zöldségeket és gyümölcsöket vásárolnak, havonta jellemzően több mint 25 000 Ft-ért. az itt vásárlók rendszeresen megfordulnak az Ökopiacon, emellett pedig szupermarketekben, diszkontokban és bioélelmiszerboltokban is vásárolnak. az Ökopiac vásárlói a magyar átlaghoz képest jóval tájékozottabbak a különböző élelmiszer-jelöléseket illetően, s emellett tudatosan vásárolják ezeket az élelmiszereket annak ellenére, hogy tisztában vannak azzal, hogy az Ökopiac jellemző árszintje még a bioélelmiszerek között is kifejezetten magasnak mondható. = With the spread of a healthy and environmentally conscious lifestyle, special and functional foods have gained more space, especially in the case of organically produced products. The popularity of organic products among consumers is now indisputable. Consumption of organic products has grown steadily in recent years, both globally and domestically; however, a notable difference lies in the extent of the growth trend. In Hungary, at present, only a small consumer segment seeks organic foods regularly. Within this, the proportion of those who purchase products at a produce market is almost negligible. only a few markets in Hungary are specialized in the supply of organic products, and only three such markets are located in Budapest. In our study, we examined the largest domestic organic market (Biokultúra Ökopiac). We found that the regular customers here are mainly upper-middle-class women from Budapest, mostly buying cereals, vegetables and fruits, typically for more than HUF 25,000 per month. These consumers visit the Ökopiac regularly, but they also do their shopping in supermarkets, discount stores and organic grocery stores. The customers of Ökopiac are much more informed about the various food labels than the Hungarian average, and they also consciously buy these foods, even though the typical price level of Ökopiac products is substantially higher, even compared to other organic food sources.

Item Type:Article
Uncontrolled Keywords:bioélelmiszer, termelői piac, fogyasztói attitűdök, organic food, farmers’ market, consumer attitudes
JEL classification:Q12 - Micro Analysis of Farm Firms, Farm Households and Farm Input Markets
Q13 - Agricultural Markets and Marketing; Cooperatives; Agribusiness
Subjects:Food economy
Commerce and tourism
Ecology
Sociology
DOI:https://doi.org/10.22004/ag.econ.310594
ID Code:6466
Deposited By: MTMT SWORD
Deposited On:30 Apr 2021 15:37
Last Modified:30 Apr 2021 15:37

Repository Staff Only: item control page

Downloads

Downloads per month over past year

View more statistics