Corvinus
Corvinus

Az idősek iránti attitűd és az idős fogyasztók ábrázolása a tv reklámokban Magyarországon

Hofmeister Tóth, Ágnes ORCID: https://orcid.org/0000-0001-5883-054X and Neulinger, Ágnes ORCID: https://orcid.org/0000-0001-6493-2761 (2021) Az idősek iránti attitűd és az idős fogyasztók ábrázolása a tv reklámokban Magyarországon. Jel-Kép: Kommunikáció Közvélemény Média, 2 (2). pp. 65-80. DOI https://doi.org/10.20520/JEL-KEP.2021.2.65

[img]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
615kB

Official URL: https://doi.org/10.20520/JEL-KEP.2021.2.65


Abstract

Az idősek reklámokban való alulreprezentáltságát számos nemzetközi kutatás vizsgálta, valamint korábbi hazai vizsgálatok is megállapították az idősek társadalmi jelentőségéhez képest kisebb mértékű megjelenését. Az alulreprezentáltság mellett további probléma, hogy a reklámok gyakran negatív sztereotípiák mentén mutatják be az időseket, amely kedvezőtlenül befolyásolhatja az idős generáció társadalmi megítélését. Kutatásunkban arra kerestük a választ, hogy milyen az idősekről kialakult vélemény, milyen asszociációk kötődnek az idősekhez és az időskorhoz, valamint milyen a lakosság észlelése az idősek reklámokban való megjelenéséről. Eredményeinkben részletesen bemutatjuk az időskép pozitív, semleges és negatív vonásait, az időskornak tulajdonított értékeket, valamint a médiában megjelenő idősképet és ennek észlelését. = The underrepresentation of older people in advertising has been investigated in several international studies and previous domestic studies have also found that older people are underrepresented in advertising in relation to their social importance. In addition to under-representation, a further problem is that advertising often portrays older people in negative stereotypes, which can have a negative impact on the social perception of the older generation. In our research, we sought to find out how older people are perceived, what associations are made with older people and ageing, and the public's perception of older people in advertising. We present the results of our empirical studies, and we highlight in detail the positive, neutral, and negative features of the perceptions of older people and aging, the values attributed to old age, and the representation of the elderly in the media.

Item Type:Article
Uncontrolled Keywords:idősek, média, attitűd, asszociációk, sztereotípiák, reklámok, kutatás, elderly, attitude, association, stereotypes, advertising, survey
Subjects:Media and communication
Sociology
DOI:https://doi.org/10.20520/JEL-KEP.2021.2.65
ID Code:7349
Deposited By: MTMT SWORD
Deposited On:29 Mar 2022 08:11
Last Modified:29 Mar 2022 08:11

Repository Staff Only: item control page

Downloads

Downloads per month over past year

View more statistics