Corvinus
Corvinus

Családi vállalkozások Magyarországon

Wieszt, Attila ORCID: https://orcid.org/0000-0003-2956-1904 and Drótos, György ORCID: https://orcid.org/0000-0003-0252-0061 (2018) Családi vállalkozások Magyarországon. In: Társadalmi Riport 2018. Tárki Társadalomkutatási Intézet Zrt; TÁRKI, Budapest, pp. 233-247. . DOI 10.61501/TRIP.2018.13

[img] PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
415kB

Official URL: https://doi.org/10.61501/TRIP.2018.13


Abstract

A családi vállalkozási forma sok szempontból hasonló szerepet játszik a magyar gazdaság működésében, mint a világ bármely más országában. A gazdasági szervezetek többsége családi vállalkozás. Súlyuk nyomán jelentős a GDPhez való hozzájárulásuk, valamint a foglalkoztatásban betöltött szerepük. Óriási változatosságot mutatnak: a néhány alkalmazottal működő kisvállalkozásoktól a több ezer fős, nemzetközi jelenlétű nagyvállalatig sokféle típus megtalálható. Magyarországon azonban e forma jelentősége és jellegzetességei eltérnek a korábbi évtizedekben gazdagon feltárt és feltérképezett nyugat-európai és észak-amerikai családi vállalkozások jellemzőitől. Egyrészt, az egymás iránti tisztelet és elfogadás családi cégeken belül jellemző normáinak terjedése elősegítheti a hazánkban oly fájóan erős társadalmi szintű bizalomhiány csökkenését. Másrészt, a családi vállalkozások nemzetgazdasági fontossága Magyarországon egyre erősödik. A rendszerváltás óta felnövekedett erős családi közép- és nagyvállalatok fejlesztéseire ugyanis egyre inkább úgy tekintenek, mint amelyek a gazdasági növekedés harmadik nagy forrását biztosíthatják – a részben európai uniós forrásokra támaszkodó állami beruházások és a multinacionális nagyvállalatok beruházásai mellett. Bár a magyar családivállalkozás-kutatás gazdag történettel és fontos eredményekkel rendelkezik (például Kuczi, 1997, Málovics–Vajda, 2012, Kása és szerzőtársai, 2017). Növekvő gazdasági, gazdaságpolitikai jelentőségük ellenére mégis keveset tudunk erről a területről. A 2017 szeptemberétől 2018 februárjáig tartó kutatásunkkal éppen ezt a hiányt szerettük volna mérsékelni. Kérdőíves felmérést végeztünk a teljes családi vállalkozási népesség körében, amellyel nemcsak általános statisztikai jellemzőiket, belső megoszlásaikat, de bizonyos lényeges belső működési mechanizmusaikat is fel kívántuk tárni, hogy egységes, átfogó képet kapjunk a magyar családi vállalkozásokról.

Item Type:Book Section
Uncontrolled Keywords:Családi vállalkozás, Magyarország
Divisions:Institute of Strategy and Management
Subjects:Business organisation
DOI:10.61501/TRIP.2018.13
ID Code:10251
Deposited By: MTMT SWORD
Deposited On:31 Jul 2024 11:42
Last Modified:31 Jul 2024 11:42

Repository Staff Only: item control page

Downloads

Downloads per month over past year

View more statistics