Málovics, György, Bajmócy, Zoltán, Csernák, Janka, Fehér, Borbála, Frigyik, Márta ORCID: https://orcid.org/0009-0008-2397-9713, Juhász, Judit, Matolay, Réka
ORCID: https://orcid.org/0000-0001-5060-0336, Müllner, András
ORCID: https://orcid.org/0000-0003-3303-8171 and Szerencsés, Rita
(2024)
Az egyetemi közösségi szerepvállalás lehetséges szerepe a társadalmi innovációk létrehozásában hazai kontextusban [=The potential role of university community engagement in supporting social innovation in Hungary].
Tér és Társadalom, 38
(2).
pp. 71-102.
DOI 10.17649/TET.38.2.3531
![]() |
PDF
- Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
3MB |
Official URL: https://doi.org/10.17649/TET.38.2.3531
Abstract
Az egyetemi közösségi szerepvállalás lényege, hogy egyetemek, illetve egyetemi szereplők más, egyetemen kívüli aktorokkal működnek együtt oly módon, hogy az, ha különbözőképpen is, de mindegyik félnek kölcsönösen hasznos. E külső együttműködő aktorok jellemzően a leginkább kirekesztett, erőforrás-hiányos társadalmi csoportok és az e csoportok érdekeit képviselő civil szervezetek, az együttműködés célja pedig a társadalmi kirekesztés és igazságtalanság elleni küzdelem, illetve a környezeti (fenntarthatósági) kezdeményezések erősítése. E megközelítés szembeötlő párhuzamokat mutat a társadalmi innováció koncepciójával: utóbbi is alulról szerveződő, gyakran civil szervezetek bevonásával megvalósuló újításokat, közösségi szükségletekre irányuló válaszreakciókat, valamint a társadalom megújítását, átalakítását eredményező folyamatokat takar.Tanulmányunkban e két koncepció kapcsolatát elemezzük. Kutatási kérdésünk: mi lehet az egyetemi közösségi szerepvállalás szerepe a társadalmi innovációk létrehozásában, magyarországi környezetben? A téma elméleti áttekintése után kutatási kérdésünk megválaszolásának empirikus hátteréül négy olyan hazai kezdeményezés szolgál, ahol egyetemek, illetve egyetemi egységek tettek különböző módokon lépéseket az egyetemi közösségi szerepvállalás intézményesítésének irányába. Az eseteket a transzformatív társadalmi innováció „TRANSIT” modelljének segítségével dolgozzuk fel, illetve a társadalmi innovációk térbelisége kapcsán a közelség szerepére is kitérünk. Következtetésünk, hogy az egyetemi közösségi szerepvállalás sokszínű gyakorlata számos módon járul hozzá a társadalmi innovációk létrejöttéhez és/vagy megerősítéséhez, és e kapcsolatot a közelség komplex módon befolyásolja. A hazai akadémiai környezet pedig amellett, hogy lehetőséget teremt a társadalmi innovációkat támogató együttműködésre, számos elemében korlátozó feltételeket is támaszt.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | egyetemi közösségi szerepvállalás; társadalmi innováció; social design; science shop; közösségbe ágyazott oktatás és kutatás; közelség |
Divisions: | Institute of Entrepreneurship and Innovation |
Subjects: | Information economy Knowledge economy, innovation Education |
Funders: | H2020 SwafS-27-2020 RIA projekt, Bolyai János Kutatási Ösztöndíj, Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal, Új Nemzeti Kiválóság Program |
Projects: | 101005931, 131868, ÚNKP-23-4-II |
DOI: | 10.17649/TET.38.2.3531 |
ID Code: | 11172 |
Deposited By: | MTMT SWORD |
Deposited On: | 14 May 2025 15:02 |
Last Modified: | 14 May 2025 15:02 |
Repository Staff Only: item control page