Bogáromi, Eszter and Malota, Erzsébet (2017) Kulturális sokk és fogyasztói akkulturáció – kétirányú, interdiszciplináris megközelítésben. Vezetéstudomány - Budapest Management Review, 48 (4). pp. 6-17. DOI 10.14267/VEZTUD.2017.04.03
|
PDF
- Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
595kB |
Abstract
Amikor a kulturális sokkról kérdezzük a hazánkba látogatókat, gyakran nonverbális választ kapunk, egy mosolyt vagy egy fintort. Ezután rendszerint annak a kulturális elemnek az ismertetése következik, melyben a legnagyobb távolságot érzékelték a származási ország és hazánk között. A szerzők kutatásuk során két irányból vizsgálták az akkulturáció és a fogyasztás témakörét. A kétféle megközelítést a speciális módszertan tette lehetővé. 107 félig strukturált interjú készült, az országban legalább egy éve élő külföldiekkel, melyekről a Budapesti Corvinus Egyetem hallgatói beszámolókat írtak. A szerzők arra voltak kíváncsiak, hogy az egyetemisták milyen ismeretanyaggal rendelkeznek a kultúrák közötti eltérésekről, illetve milyen jellemző diskurzuselemek jelennek meg a téma ismertetésénél, melyekből következtetni lehet a magyar társadalom egy szűkebb csoportjának befogadói attitűdjére. Az interjúkban arra voltak kíváncsiak, hogy az interjúalanyoknak milyen – a kulturális eltérésekből adódó – nehézségekkel kellett szembenézniük, amikor az országba érkeztek és mely nehézségek maradtak fenn napjainkig, melyek azok, melyek feloldhatatlanok. Az asszimiláció folyamatát az elemzésnél a fogyasztási szokások megváltozásával kapcsolták össze. Ezáltal láthatóvá váltak azok a jelentős tényezők, melyek meghatározóak a fogyasztói akkulturációban, elsősorban az interjúalanyok étkezési és élelmiszervásárlási szokásaira fókuszálva. A két pillér együttes elemzésénél láthatóvá válik, hogy az egyes kultúrákból érkező személyeknél milyen eltérő sokkhatások figyelhetők meg, milyen akkulturációs stratégiákat alkalmaznak, továbbá a hallgatók beszámolóinak elemzésénél a befogadó társadalom tudása és nézőpontja is megismerhető. A kutatást unikálissá teszi a minta magas elemszáma, a megkérdezettek szülőhazájának széles spektruma, az asszimiláció összekapcsolása a fogyasztási szokásokkal, továbbá a már megnevezett két pillér együttes alkalmazása és elemzése.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | kulturális sokk, fogyasztói akkulturáció, fogyasztási szokások, mélyinterjú, Ázsia, Amerika, Európa |
Divisions: | Faculty of Business Administration > Institute of Marketing and Media > Department of Marketing Research and Consumer Behaviour |
Subjects: | Marketing Media and communication |
DOI: | 10.14267/VEZTUD.2017.04.03 |
ID Code: | 2803 |
Deposited By: | Ádám Hoffmann |
Deposited On: | 13 Apr 2017 15:07 |
Last Modified: | 18 Nov 2021 10:59 |
Repository Staff Only: item control page