Király, Gábor (2017) Rendszerek és kapcsolatok – A részvételi rendszermodellezés módszerének bemutatása a felsőoktatásról készített oksági diagramok példáján. Vezetéstudomány - Budapest Management Review, 48 (4). pp. 67-83. DOI 10.14267/VEZTUD.2017.04.09
|
PDF
- Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
1MB |
Abstract
A tanulmány a részvételi rendszermodellezés folyamatát és eredményeinek elemzését mutatja be, egy, a magyar gazdasági felsőoktatás jövőjével foglalkozó projekt (Iskola a jövőben) kapcsán. A részvételi rendszermodellezés során a résztvevők fogalmakat, változókat keresnek egy valós probléma leképezésére, majd kapcsolatokat, végül pedig visszacsatolási hurkokat azonosítanak a közösen kialakított változók között. A folyamat eredménye egy összetett, számos tényezőt és összefüggést felvázoló ábra, amely az adott témával kapcsolatban tükrözi a résztvevők gondolkodását, valamint alapvető feltevéseiket a terület működéséről és hatásmechanizmusairól. Az Iskola a jövőben részvételi projektben két érintett csoport vett részt: gazdasági felsőoktatásban dolgozó oktatók és kutatók, valamint gazdasági és társadalomtudományi szakokon tanuló hallgatók. Mindkét csoport elkészítette a saját rendszermodelljét a magyar felsőoktatás jelen állapotáról, amelyek önmagukban is érdekesek és elemezhetők. A tanulmány célja ezért kettős. Egyrészt a projektben készített modellek példáján bemutatja, hogy milyen szempontok szerint és milyen módon elemezhetők a rendszermodellek. Másrészt pedig a motiváció tényezőit alapul véve (amelyek mindkét rendszermodellben szerepelnek) az írás arra is kitér, hogy milyen módon hasonlíthatók össze azonos tematikájú, de eltérő szemlélettel rendelkező érintett csoportok rendszermodelljei. A tanulmány befejező része olyan kérdésekre reflektál, hogy a részvételi rendszermodellezés módszere milyen módon és milyen feltételek mellett használható a szervezeti jelentésadási folyamatok katalizálására, valamint a szervezeti tanulás elősegítésére.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | részvétel, részvételi rendszerdinamika, felsőoktatás-kutatás, szervezeti tanulás, jelentésadás |
Divisions: | Faculty of Social Sciences > Institute for Sociology and Social Studies |
Subjects: | Education |
DOI: | 10.14267/VEZTUD.2017.04.09 |
ID Code: | 2819 |
Deposited By: | Ádám Hoffmann |
Deposited On: | 20 Apr 2017 14:17 |
Last Modified: | 18 Nov 2021 11:38 |
Repository Staff Only: item control page