Czakó, Ágnes and Győri, Ágnes (2017) Motiválás, ösztönzés a szakképzésben. Egyes pedagógiai eszközök ösztönző erejének tanulói megítélése társadalmi háttérváltozóik szerint. Szociológiai Szemle, 27 (1). pp. 4-29.
|
PDF
- Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
338kB |
Abstract
A tanulmány központi kérdése, hogy a szakközép- és szakiskolai képzésben részt vevő diákok szerint a tanulást, a szakma elsajátítását milyen tanári értékelési és motiválási módszerek ösztönzik, különös tekintettel az újító/konstruktivista tudásátadási eszközökre, és hogy ezeknek a pedagógiai módszereknek az ösztönző hatása a tanulók mely társadalmi jellemzőivel áll összefüggésben. A több mint ezerfős, 2015-ben készült adatfelvételen alapuló elemzésünk azt mutatja, hogy a diákok szerint a tanulásra motiválásban a leghatékonyabb szerepe a szociális motívumok csoportjába tartozó tanári elismerésnek, támogatásnak és dicséretnek van, míg a mindennapi kikérdezés a legkevésbé ösztönző módszer. Az újgenerációs pedagógiai módszerek – mint a kiscsoportos feladatmegoldás, projektmunka –, melyek segítségével könnyebb ránevelni a tanulókat a gyakorlatias gondolkodásra és problémamegoldásra, főleg a lányokat, az idősebb korosztályokat (17 és 18 éveseket) és a jó tanulmányi eredményű diákokat ösztönzik a tanulásban. További jelentős új eredmény, hogy a hátrányos helyzetű diákok a tanulás élményszerű elemeit preferálják.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | tanulási motiváció, kooperatív együttműködési formák, szakképzés |
Divisions: | Faculty of Social Sciences > Institute for Sociology and Social Studies |
Subjects: | Education Sociology |
Projects: | TÁMOP 4.1.2.B.2-13/1-2013-00 |
ID Code: | 3024 |
Deposited By: | Ádám Hoffmann |
Deposited On: | 24 Aug 2017 13:50 |
Last Modified: | 24 Aug 2017 13:50 |
Repository Staff Only: item control page