Vincze, János (2010) Miért és mitől védjük a fogyasztókat?: Aszimmetrikus információ és/vagy korlátozott racionalitás. Közgazdasági Szemle, 57 (9). pp. 725-752.
|
PDF
- Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
847kB |
Abstract
A szorosabb értelemben vett fogyasztóvédelem szempontjából a hagyományos közgazdaságtan általános ajánlása egyszerű volt: a fogyasztókat minél teljesebben kell informálni, és mivel gyakran ez nem áll a vállalatok érdekében, a kötelező információnyilvánosság eszközeivel szabályozásra is szükség van. A szabályozó feladata annak eldöntése, hogy mely információk számítanak „relevánsnak”. A viselkedési közgazdaságtan azonban nemcsak a kevéssé informált, hanem a korlátozottan racionális fogyasztóval is számol. Ezért a fogyasztó megtévesztése közgazdasági elmélet alapján is értelmezhetővé vált. Sőt, a megtévesztés nemcsak hazugságot, félreinformálást jelent ebben a megközelítésben, hanem a fogyasztók kognitív és döntési hibáinak, „irracionális” preferenciáinak tudatos kihasználását is. Emellett az új megközelítés a szabályozói kudarcok új szempontjait veti fel, hiszen a régi elmélet alapján a szabályozási kudarcok oka is csupán a szabályozók információs hiányosságai lehettek. A korlátozott racionalitás a szabályozókra és jogalkalmazókra is érvényes. A tanulmány ezeket a kérdéseket vizsgálja konkrét példákon – elsősorban a fogyasztói hitelezésen és szakértői szolgáltatásokon – keresztül.
Item Type: | Article |
---|---|
JEL classification: | D18 - Consumer Protection I00 - Health, Education, and Welfare: General L15 - Information and Product Quality; Standardization and Compatibility |
Divisions: | Faculty of Economics > Department of Mathematical Economics and Economic Analyses |
Subjects: | Commerce and tourism Economics |
Funders: | Gazdasági Versenyhivatal Versenykultúra Központ |
ID Code: | 3422 |
Deposited By: | Veronika Vitéz |
Deposited On: | 14 May 2018 11:01 |
Last Modified: | 14 May 2018 11:01 |
Repository Staff Only: item control page