Varga, Júlia (2007) Kiből lesz ma tanár?: A tanári pálya választásának empirikus elemzése. Közgazdasági Szemle, 54 (7-8). pp. 609-627.
|
PDF
- Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
375kB |
Abstract
Kiből lesz ma tanár Magyarországon? Különböznek-e a tanárképzésre jelentkezők, a tanári pályát választók képességei a más szakon továbbtanulók, a más pályát választók képességeitől? Mekkora szerepe van a tanári pálya választásában a tanárként, illetve a többi pályán elérhető kereseteknek? E kérdések megválaszolására végzett kutatás eredményei azt mutatják, hogy a tanárok kiválasztódási folyamatának minden egyes pontján – a pedagógusképzésre jelentkezéskor, a felsőfokú tanulmányok befejezését követő elhelyezkedéskor, majd a végzést követő 5., illetve 6. évben is – negatív önszelekciós hatás figyelhető meg. Azok jelentkeznek főiskolai szintű pedagógusképzésre, akiknek rosszabbak a képességei. A diplomát szerzettek közül nagyobb valószínűséggel a kevésbé jó képességűek helyezkednek el tanári pályán, és nagyobb valószínűséggel találjuk őket tanári állásban a végzést követő 5, illetve 6 évvel is. A tanulmány – a szelekciós torzítás hatásának figyelembevétele mellett – bemutatja, hogy a tanári pálya választásában meghatározó szerepe van a nem tanári és tanári állásban elérhető keresetek különbségének.
Item Type: | Article |
---|---|
JEL classification: | J45 - Public Sector Labor Markets I2 - Education and Research Institutions J24 - Human Capital; Skills; Occupational Choice; Labor Productivity |
Subjects: | Education |
Projects: | Oktatás, foglalkoztatás versenyképes gazdaság Magyarországon a XXI. században című kutatási program |
ID Code: | 3442 |
Deposited By: | Veronika Vitéz |
Deposited On: | 22 May 2018 08:30 |
Last Modified: | 22 May 2018 08:37 |
Repository Staff Only: item control page