Mátyás, Antal (2004) Az új osztrák iskola általános jellemzése. Közgazdasági Szemle, 51 (10). pp. 936-947.
|
PDF
- Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
128kB |
Abstract
A tanulmány célja az új osztrák iskola megalapítói, Mises, Hayek és mai vezéralakja Kirzner tanításainak világos, könnyen érthető rendszerezett kifejtése. Az új osztrák közgazdák figyelme a neoklasszikus közgazdáktól eltérően nem az egyensúlyi ár meghatározására irányul, hanem az élelmes, újító és kreatív vállalkozók által endogén módon fenntartott, szüntelen mozgásban lévő piaci folyamatokra. Cselekvésük feltételei nem adottságok, gazdasági döntésük számára szükséges ismereteket a vállalkozók maguk igyekeznek kísérletezések és tévedések árán feltárni. Kihasználják a gazdasági szereplők tökéletlen piaci áttekintése folytán a helyi piacok között mutatkozó árkülönbözeteket, alakítják a fogyasztói preferenciákat, új termelési eljárásokat alkalmaznak. A vállalkozókat versenyharcuk, hogy egymást felülmúlják, szüntelen újításra kényszeríti. Az élelmes vállalkozók által feltárt új ismeretek az ármechanizmus működése révén lassan elterjednek, szüntelen alkalmazkodásra kényszerítik a piac résztvevőit - állandó mozgásban tartva a piacot. A tanulmány összehasonlítja a neoklasszikus és az új osztrák tanításokat, megmutatja az osztrák tanokban mutatkozó új gondolatokat, de rámutat a bennük lévő hiányosságokra is: a piacon rendet, szabályszerűséget csak az ismeretek adott szintjén képesek feltárni, de nem az állandó mozgásban lévő gazdaságban.
Item Type: | Article |
---|---|
JEL classification: | N14 - Economic History: Macroeconomics and Monetary Economics; Industrial Structure; Growth; Fluctuations: Europe: 1913- |
Subjects: | Economic development Economics |
ID Code: | 3484 |
Deposited By: | Veronika Vitéz |
Deposited On: | 30 May 2018 10:47 |
Last Modified: | 30 May 2018 10:47 |
Repository Staff Only: item control page