Michalkó, Gábor (2019) A turizmus helyzete a hazai tudományos utánpótlás-nevelés tükrében: vissza - és előretekintés ---- Position of the tourism in the mirror of the phd training in Hungary: looking back and ahead. Vezetéstudomány - Budapest Management Review, 50 (10). pp. 2-12. DOI https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2019.10.01
|
PDF
- Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
1MB |
Abstract
A világ különböző egyetemein zajló doktori képzésekben megszülető és rangos folyóiratokban megjelenő eredmények kulcsfontosságú szerepet töltenek be abban, hogy a turizmustudománnyal kapcsolatos diskurzus nyugvópontra jusson. Ugyan a magyarországi doktori iskolákhoz kötődő turizmusorientált kutatások hozadékának nemzetközi disszeminációja még gyermekcipőben jár, egyre több jel utal arra, hogy a tudományos utánpótlás-nevelés 1970-es évektől napjainkig terjedő időszaka a hazai turizmustudományban is ígéretes változásokat, reményteljes jövőképet vetít előre. A rendszerváltozást követő évek jelentős átalakulást hoztak a turisztikai felsőoktatásban is, gombamód megszaporodtak a diplomát kínáló intézmények, a turizmusképzés az egyik legnépszerűbb iránnyá vált a továbbtanulni, önmagukat átképezni szándékozók körében. A boom a doktori képzést is elérte, mivel az érintett főiskolák, egyetemek gondozta turizmus szakok akkreditációjához elengedhetetlenné vált a tudományos fokozattal rendelkező oktatók biztosítása. A jelen, turizmus fókuszú tanulmány közel fél évszázadot felölelve tekinti át a magyarországi tudományos utánpótlás-nevelés vonatkozásait, szakaszolja és értékeli az egyes periódusokat, különös hangsúlyt fektet a 2008–2017 közötti évtizedre. A vizsgálat a hazai és a nemzetközi szakirodalom feldolgozásán túl alapvetően az MTA Könyvtárában elérhető kandidátusi értekezések, az Országos Doktori Tanács által működtetett doktori adatbázis és az MTMT-ben rögzített publikációk elemzésén alapul. A tanulmány átfogó képet ad a hazai tudományos utánpótlás-nevelés rendszerében turisztikai témájú disszertáció alapján fokozatot szerzettek akadémiai szférába való integrálódásáról. --------- The results published by prestigious journals reflecting the achievements of PhD students pursuing their studies at the various universities of the world are crucial in settling the discourse on tourism as a science. Although the international dissemination of findings yielded by the tourism-oriented research of Hungarian doctoral schools is still in its infancy, the fact that several generations of such scientists have been brought up since the 1970s implies promising changes and a brighter future when it comes to the tourism sciences. The years following the political changeover brought about significant changes in the higher education of tourism as more institutions started offering a degree in tourism. In fact, tourism became one of the most popular subjects among both university students and persons seeking retraining. The boom reached professionals with a PhD degree as well since in order to have their tourism major accredited, it was indispensable for universities and colleges to employ lecturers with an academic degree. The present study describes the progress made in the education of tourism in Hungary over a period of nearly 50 years. It evaluates each subperiod, with specific emphasis on the decade between 2007-2018. The research is based on the analysis of national and international scholarly literature, the dissertations of PhD candidates available at the MTA library, in the database of the Hungarian Doctoral Council, as well as the publications uploaded to the MTMT database. The study provides a comprehensive overview of how PhD degree holders who were trained in the Hungarian system and wrote their dissertation on a tourism-related subject have integrated into the academic sphere.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | PhD, kandidátus, doktori képzés, turizmus, tudománymetria, doctoral training, tourism, scientometrics, Hungary |
Divisions: | Faculty of Business Administration > Institute of Marketing and Media > Department of Tourism |
Subjects: | Commerce and tourism Education |
DOI: | https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2019.10.01 |
ID Code: | 4266 |
Deposited By: | Ádám Hoffmann |
Deposited On: | 16 Oct 2019 15:05 |
Last Modified: | 16 Oct 2019 15:05 |
Repository Staff Only: item control page