Milassin, Anda (2019) A szervezetikultúra-kutatások összehasonlításának lehetséges dimenziói: szakirodalmi áttekintés és tipológia ---- Possible dimensions of classification in cross-cultural research: a literature review and typology. Vezetéstudomány - Budapest Management Review, 50 (10). pp. 39-50. DOI https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2019.10.04
|
PDF
- Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
1MB |
Abstract
A szervezetek működése napjainkra határokon és kultúrákon átívelővé vált. Az egyének, a saját és a szervezeti céljaik megvalósítása érdekében napi szinten érintkeznek más kultúrák tagjaival az online térben vagy személyesen. A kultúrakutatások segíthetnek a kultúrák találkozásakor felmerülő jelenségek értelmezésében. E terület vizsgálata a különböző kultúrák egyénekre és a szervezetekre gyakorolt hatása miatt aktuális és fontos. Két kultúra tagjainak találkozásakor esetleges nézetkülönbségek, értékkülönbözőségek, konfliktushelyzetek és kommunikációs problémák léphetnek fel. Korábbi kutatási eredmények alapján tudjuk, hogy bár az együttműködés két kultúra tagjai között jelentős kulturális különbségek ellenére is zökkenőmentes lehet, két kultúra találkozása mindig hatással van az egyénekre. E szakirodalomi áttekintés azon elméleti cikkek eredményeit szintetizálja, amelyek a kultúrák tipizálására alkalmas jellemzők bemutatásárára fókuszálnak. A cikk célja a kultúra fogalmának alapjaitól kiindulva bemutatni a kultúrakutatások, mindenekelőtt a szervezetikultúra-kutatások tipizálási lehetőségeit. ------ Nowadays, the operation of organizations spans borders and cultures. To achieve personal and organizational goals, individuals regularly meet members of other cultures in person or the virtual space. Cross-cultural research helps to understand phenomena emerging at the encounter of different cultures as well as to learn how cultural differences affect individuals and organizations. Cross-cultural encounters often lead to communicational difficulties, conflicts, including clash of views and values. Previous research shows that even though cooperation between members of different cultures may prove to be smooth, cross-cultural encounters always affect and change individuals. This literature review synthesizes theoretical articles that focus on dimensions of classification in cultural and cross-cultural research. This paper suggests a possible typology of organizational cultural research based on the fundamental concept of culture itself.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | kultúra, kultúrakutatás, kultúrák találkozása, culture, organizational culture, cultural research, cross-cultural encounters |
Divisions: | Faculty of Business Administration > Institute of Management > Department of Organizational Behaviour |
Subjects: | Culture, sport Business organisation |
DOI: | https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2019.10.04 |
ID Code: | 4269 |
Deposited By: | Ádám Hoffmann |
Deposited On: | 17 Oct 2019 10:45 |
Last Modified: | 17 Oct 2019 10:45 |
Repository Staff Only: item control page