Balogh, Andrea and Veszelszki, Ágnes (2019) Udvariasság és sértés a számítógépes játékokban − pragmatikai szempontból. Magyar Nyelvőr, 2019/1 (143/1). pp. 88-116.
|
PDF
- Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
1MB |
Official URL: http://nyelvor.c3.hu/period/1431/143107.pdf
Abstract
A nemzetközi szakirodalom eredményeit figyelembe véve feltételezhető, hogy az online kommunikáció a kvázianonimitása, a retorzió hiánya vagy gyengesége miatt az offline közeghez képest durvább, több sértést, személyeskedést tartalmaz. Ennek a kérdésnek járunk utána a következőkben egy többszereplős online arénajáték, a League of Legends (LoL) beépített „gúnyolódó” szövegeket előhozó parancsai (az ún. tauntok) alapján, kiemelten a sértések pragmatikai – az udvariasságot középpontba állító – vizsgálatával. A tanulmány ezáltal a netnyelvészet pragmatikai szempontjának bővítéséhez, az úgynevezett kiberpragmatikához járul hozzá (cyberpragmatics, vö. Yus 2011; Veszelszki 2015). A dolgozatban a szövegparancsok (egyfajta speciális beszédaktus) megnevezéseként az eredeti angol taunt kifejezést használjuk, mivel a magyar játékos (szub)kultúrában egyelőre nincsen a szónak egyértelmű, elfogadott fordítása.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | netnyelvészet, online kommunikáció, pragmatika, net-linguistics, pragmatics, cyberpragmatics, insult, politeness, speech act, computer games, gamer communication |
Divisions: | Faculty of Social Sciences > Institute for Behavioural Sciences and Communication Theory |
Subjects: | Media and communication |
ID Code: | 4332 |
Deposited By: | MTMT SWORD |
Deposited On: | 11 Dec 2019 08:30 |
Last Modified: | 11 Dec 2019 08:30 |
Repository Staff Only: item control page