Sisa, Krisztina, Siklósi, Ágnes, Harsányi, Gergely and Veress, Attila (2020) A számviteli képzés helye és szerepe a felsőoktatás stratégiai célkitűzései mentén = Place and role of accounting education in the strategic objectives of higher education. Vezetéstudomány - Budapest Management Review, 51 (2). pp. 32-45. DOI https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2020.02.03
|
PDF
- Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
1MB |
Abstract
A gyorsan változó környezet, a hosszú távú kihívások, mint a globalizáció, az erőforrásokra nehezedő nyomás, az európai társadalmak elöregedése folyamatos megújulásra készteti az oktatási rendszert. Az Európai Unió és ezzel párhuzamosan hazánk egyik fő stratégiai célkitűzése az oktatási rendszer teljesítményének és ezen belül is a felsőoktatás vonzerejének növelése. Az Európa 2020 stratégia célkitűzései szerint (Európai Bizottság, 2010) a megvalósítandó célok öt területet érintenek alapvetően: foglalkoztatás, kutatás és innováció, éghajlatváltozás és energia, oktatás, valamint a szegénység elleni küzdelem. E célok között szoros az összefüggés, hiszen a tudáson és az innováción alapuló, fenntarthatóan növekvő, versenyképes gazdaság kialakítása, a magas foglalkoztatás elérése megfelelő oktatási rendszer nélkül elképzelhetetlen. A szerzők tanulmányukban a magyarországi gazdaságtudományi felsőoktatásra fókuszálva adnak képet a jelenlegi helyzetről, bemutatva a lehetőségeket egy hosszú távon fenntartható, folyamatos megújulásra képes rendszerről. ------- The rapidly changing environment, long-term challenges such as globalization, pressure on resources, and the aging of European societies make the education system constantly renew itself. One of the main strategic objectives of the European Union and, in parallel, of Hungary, is to improve the performance of the education system and, in particular, the attractiveness of higher education. In line with the objectives of the Europe 2020 strategy, the tasks to be implemented include five areas, basically: employment, research and innovation, climate change and energy, education, and the fight against poverty. These goals are closely related, since the creation of a competitive economy based on knowledge and innovation, capable of sustainable growth and high employment without an adequate education system is inconceivable. In this study, focusing on the Hungarian higher education in economics, the authors give an overview of the current situation, showing the possibilities of a sustainable and continuously renewing system.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | felsőoktatási szektor, számvitel oktatás, oktatási módszerek, innováció, fenntarthatóság, higher education, accounting, teaching methods, innovation, sustainability |
Subjects: | Education Accounting |
DOI: | https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2020.02.03 |
ID Code: | 4723 |
Deposited By: | Ádám Hoffmann |
Deposited On: | 10 Feb 2020 14:30 |
Last Modified: | 10 Feb 2020 14:30 |
Repository Staff Only: item control page