Antal-Pomázi, Krisztina (2020) A differenciált árazással kapcsolatos ösztönzőkről. Közgazdasági Szemle, 67 (3). pp. 244-262. DOI https://doi.org/10.18414/KSZ.2020.3.244
|
PDF
- Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
592kB |
Official URL: https://doi.org/10.18414/KSZ.2020.3.244
Abstract
Differenciált árazás esetében ugyanazért a termékért vagy szolgáltatásért az igénybevétel időpontjától függően eltérő árat kell fizetni. A tanulmány áttekinti az ezzel kapcsolatban felmerülő legfontosabb kérdéseket (fogyasztói alkalmazkodás, kapacitáskihasználtság), valamint az aktuálisan adható közgazdasági válaszokat. Megmutatjuk, milyen körülmények között vezet Pareto-javuláshoz a csúcsidei árazás bevezetése, majd különböző fogyasztási szokásokat feltételezve vizsgáljuk a vállalat ösztönzöttségét a differenciált árazásra. Az eredmények azt mutatják, hogy a vállalat ösztönzői lehetnek technológiai jellegűek és keresletoldaliak is. A fogyasztók pedig annál jobban járnak, minél rugalmasabban tudnak alkalmazkodni. Az alkalmazkodást segítő módszerek (megbízható ár-összehasonlító oldalak, olcsó okosmérők stb.) könnyebb elérhetősége érdekében szabályozói beavatkozásra is szükség lehet.
Item Type: | Article |
---|---|
JEL classification: | L12 - Monopoly, Monopolization Strategies L50 - Regulation and Industrial Policy: General L90 - Industry Studies: Transportation and Utilities: General |
Subjects: | Economic development Commerce and tourism Economics |
DOI: | https://doi.org/10.18414/KSZ.2020.3.244 |
ID Code: | 5071 |
Deposited By: | Veronika Vitéz |
Deposited On: | 17 Mar 2020 10:16 |
Last Modified: | 15 Apr 2020 15:30 |
Repository Staff Only: item control page