Bodzási, Balázs (2011) A fogyasztói hitelszerződések új szabályai (New regulations the credit agreements for consumers). Hitelintézeti Szemle, 10 (3). pp. 262-280.
|
PDF
- Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
268kB |
Official URL: http://www.bankszovetseg.hu/anyag/feltoltott/HSZ_0311_6.pdf
Abstract
A fogyasztói hitelszerződések jogát az Európai Unión belül a 2008/48/EK irányelv szabályozta újra, amely a magyar jogalkotó számára is a belső jogba történő átültetés kötelezettségét írta elő. Ennek az implementációnak az eredményeként született meg a fogyasztónak nyújtott hitelről szóló 2009. évi CLXII. törvény. Jelen cikk a jelzáloghitelek szabályozására vonatkozó elképzeléseket, majd a hiteltermékek reklámozására – kereskedelmi kommunikációjára – irányadó szabályokat vizsgálja meg részletesebben. Ennek során bemutatja a hiteltermékek reklámozásáról szóló, hatályos jogszabályokban fellelhető ellentmondásokat is. Ezt követően a szerződéskötést megelőző tájékoztatási kötelezettséget, valamint az előtörlesztés intézménye körüli kérdéseket elemzi. Végül alátámasztani kívánja azt az álláspontot, hogy a fogyasztói kezességi szerződésekre is indokolt lett volna kiterjeszteni az új irányelvben foglalt védelmi szintet, a jelzáloggal fedezett hitelekre azonban nem, hiszen ezekre vonatkozóan további uniós jogalkotási lépések várhatóak. / === / The consumer protection law is governed by Directive 2008/48/EC of the European Parliament and of the Council and was implemented to the Hungarian legal system through the Act on Credit Provided for Consumers (162/2009). This article aims at observing the relevant provisions on mortgage as well as the commercials and advertisements of mortgages. This article will show that there are many confl icts within the relevant legal provisions and will further examine the obligation to information and the institution of early repayment. The author of this article believes that the protection created by the new directive should have been extended to guarantee contracts as well, but not to hypothec contracts as the latter are expected to be governed through future EU legislation.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | jelzáloghitel, hitel, szabályozás, reklám, mortgage, advertisements of mortgages |
Divisions: | Faculty of Business Administration > Institute for Business Law |
Subjects: | Media and communication Finance Marketing |
ID Code: | 540 |
Deposited By: | Ádám Hoffmann |
Deposited On: | 06 Mar 2012 13:08 |
Last Modified: | 09 May 2018 12:41 |
Repository Staff Only: item control page