Bod, Péter Ákos (2019) Rendszerváltozás és a közgazdaságtudományi képzés megváltozása – reflexiók fél-közelből. Köz-gazdaság, 14 (2). pp. 28-34. DOI https://doi.org/10.14267/RETP2019.sl.02
|
PDF
- Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
4MB |
Official URL: https://doi.org/10.14267/RETP2019.sl.02
Abstract
A szellemi, akadémiai áramlatokra, az oktatási trendekre más mozgatók hatnak, mint a kutatásnak és oktatásnak keretül szolgáló társadalom egyéb területein. Az egyetemi világ, az akadémiai élet más ütemben változik, mint a gazdaság vagy a politika. Ez még a túlcentralizált államszocializmusban is így volt, noha az egyenirányított rendszerekben a hatalmi központon belüli váltásoktól semmilyen lényeges ( a rendszer által lényegesnek ítélt) szakterület nem maradhatott érintetlen. Az elméletalkotásnak, a tananyaggá válás (,,ismeret-kanonizálás") folyamatának azonban van bizonyos időigénye. Az oktatott tudásanyag összetétele és tartalma egyszerűen a folyamatok tehetetlensége és a hagyományos oktatási technológia személyfüggősége miatt más dinamikát követ, mint a politikai, ideológia irányvonal módosulása. = Changes in academic research and university teaching of a discipline are not driven by the same factors as other aspects of social life, and do not follow the same pattern, due to idiosyncrasies of academia and education. Academic life has some autonomy even in a highly centralized political system as the case of the Hungarian „new economic mechanism" and its after-life illustrated it the 1970s. The change of the whole socio-economic system in 3 decades ago was, however, di.ff erent. Whole economics subjects and social science fields suddenly lost their rationale as Hungary returned to multiparty parliamentary democracy and market order. The profound changes, welcomed and embraced by the majority of the economics profession, coincided with the golden period of neoliberalism. The socio-economic transition exposed areas such as comparative economics, economic policy, mathematical economics to shocks, but also opened new avenues for study and teaching of modern economics. The author posits that the turn to neoliberalism of many practitioners reduced the usefulness of the economic community's advice for policymakers, particularly where the government chose social market economy as its model. However, the Budapest economics faculty accomplished successfully the transition to mainstream market-based economics, and has been coping well with post-transition challenges.
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | Education |
DOI: | https://doi.org/10.14267/RETP2019.sl.02 |
ID Code: | 5984 |
Deposited By: | Veronika Vitéz |
Deposited On: | 27 Oct 2020 18:10 |
Last Modified: | 27 Oct 2020 18:10 |
Repository Staff Only: item control page