Corvinus
Corvinus

Menedzserizmus a felsőoktatásban: érvek, ellenérvek, alternatívák

Kováts, Gergely Ferenc (2020) Menedzserizmus a felsőoktatásban: érvek, ellenérvek, alternatívák. Educatio, 29 (1). pp. 3-18. DOI http://doi.org/10.1556/2063.29.2020.1.1

[img]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
235kB

Official URL: http://doi.org/10.1556/2063.29.2020.1.1


Abstract

Az elmúlt évtizedek felsőoktatási reformjainak egyik kiemelt célja az eredményesebb intézményi működés elérése volt, amelyet a menedzsment megerősítésével kívántak elérni. A menedzserizmus azonban az egyetem diszfunkcionális működését is eredményezte. A tanulmány alapkérdése, hogy milyen alternatívái fogalmazódnak meg a menedzserizmusnak azokban az országokban, ahol ez vált az uralkodó egyetemszervezési megközelítéssé. A cikk áttekinti a menedzserizmus kialakulásának okait és kritikáját, néhány ellenállási és reformstratégiát, valamint illusztrációként bemutat egy egyedi irányítási gyakorlattal rendelkező egyetemet, a szövetkezeti elvekre épülő Mondragon Egyetemet. A reformjavaslatok egyike sem vágyódik vissza az elefántcsonttoronyba, és egyik sem vitatja a hatékonyság és eredményesség fontosságát. Mindegyik úgy véli azonban, hogy a menedzserizmusnál vannak jobb módok, amelyek a hatékonyság elérése mellett a közösség és az érintettek érdekeit teljesebben meg tudják jeleníteni és jobban ki tudják egyensúlyozni. Mindegyik javaslat kiemeli a döntéshozási folyamatok demokratizálásának szükségességét, ami elengedhetetlen feltétele az egyetem megújulásának.

Item Type:Article
Uncontrolled Keywords:felsőoktatás-irányítás, autonómia, egyetemi kormányzás, menedzserizmus, szövetkezetek
Subjects:Education
Management, business policy, business strategy
DOI:http://doi.org/10.1556/2063.29.2020.1.1
ID Code:6096
Deposited By: MTMT SWORD
Deposited On:30 Nov 2020 10:05
Last Modified:30 Nov 2020 12:19

Repository Staff Only: item control page

Downloads

Downloads per month over past year

View more statistics