Kováts, Gergely Ferenc (2020) Menedzserizmus a felsőoktatásban: érvek, ellenérvek, alternatívák. Educatio, 29 (1). pp. 3-18. DOI http://doi.org/10.1556/2063.29.2020.1.1
|
PDF
- Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
235kB |
Official URL: http://doi.org/10.1556/2063.29.2020.1.1
Abstract
Az elmúlt évtizedek felsőoktatási reformjainak egyik kiemelt célja az eredményesebb intézményi működés elérése volt, amelyet a menedzsment megerősítésével kívántak elérni. A menedzserizmus azonban az egyetem diszfunkcionális működését is eredményezte. A tanulmány alapkérdése, hogy milyen alternatívái fogalmazódnak meg a menedzserizmusnak azokban az országokban, ahol ez vált az uralkodó egyetemszervezési megközelítéssé. A cikk áttekinti a menedzserizmus kialakulásának okait és kritikáját, néhány ellenállási és reformstratégiát, valamint illusztrációként bemutat egy egyedi irányítási gyakorlattal rendelkező egyetemet, a szövetkezeti elvekre épülő Mondragon Egyetemet. A reformjavaslatok egyike sem vágyódik vissza az elefántcsonttoronyba, és egyik sem vitatja a hatékonyság és eredményesség fontosságát. Mindegyik úgy véli azonban, hogy a menedzserizmusnál vannak jobb módok, amelyek a hatékonyság elérése mellett a közösség és az érintettek érdekeit teljesebben meg tudják jeleníteni és jobban ki tudják egyensúlyozni. Mindegyik javaslat kiemeli a döntéshozási folyamatok demokratizálásának szükségességét, ami elengedhetetlen feltétele az egyetem megújulásának.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | felsőoktatás-irányítás, autonómia, egyetemi kormányzás, menedzserizmus, szövetkezetek |
Subjects: | Education Management, business policy, business strategy |
DOI: | http://doi.org/10.1556/2063.29.2020.1.1 |
ID Code: | 6096 |
Deposited By: | MTMT SWORD |
Deposited On: | 30 Nov 2020 10:05 |
Last Modified: | 30 Nov 2020 12:19 |
Repository Staff Only: item control page