Corvinus
Corvinus

A kivetítési torzítás mint a fogyasztói hasznosságot befolyásoló döntési hiba = Projection Bias as a Decision Bias Influencing Consumer Utility

Kovács, Kármen (2020) A kivetítési torzítás mint a fogyasztói hasznosságot befolyásoló döntési hiba = Projection Bias as a Decision Bias Influencing Consumer Utility. Köz-gazdaság, 15 (3). pp. 119-136. DOI https://doi.org/10.14267/RETP2020.03.11

[img]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
223kB

Official URL: https://doi.org/10.14267/RETP2020.03.11


Abstract

A kivetítési torzítás a viselkedési közgazdaságtan által vizsgált döntési hibák egyike, amelynek következtében az egyén hasznosság-maximalizálása azért nem valósul meg, mert jövőbeni fogyasztásáról való jelenbeli döntése során hibás a jövőbeni preferenciáival kapcsolatos előrejelzése. A tanulmány célja, hogy dinamikus szemléletmód alapján vizsgálja, mely tényezők és miként befolyásolják a jövőbeni preferenciák becslését, valamint azt, hogy mi okozhatja a döntés és a fogyasztás közötti időszakban azok változását. Az előrejelzési hibát többek közt a pillanatnyi motivációk, az alkalmazkodási képesség alábecslése befolyásolja, a preferenciák változását pedig az önkontroll problémák és a fogyasztói szokások (ki)alakulása is előidézheti. Az írásmű a kivetítési torzításról összkép alkotására törekszik. = Projection bias is one of the decision biases investigated by behavioural economics, in consequence of which individual’s utility-maximization is not realized because his forecast about his future preferences is incorrect during his present decision about his future consumption. The purpose of this paper is to investigate which and how factors influence the estimation of future preferences, furthermore what can cause their change during the period between the decision and the consumption. The prediction bias can be affected by the momentary motivations and the underestimation of adaptation abilities. The change of preferences can be induced by self-control problems and habit formation. This elaboration aims at providing an overall view of projection bias.

Item Type:Article
Subjects:Commerce and tourism
Economics
Projects:Bolyai János Kutatási Ösztöndíj
DOI:https://doi.org/10.14267/RETP2020.03.11
ID Code:6160
Deposited By: Veronika Vitéz
Deposited On:08 Dec 2020 15:45
Last Modified:08 Dec 2020 15:45

Repository Staff Only: item control page

Downloads

Downloads per month over past year

View more statistics