Corvinus
Corvinus

Az internetes zaklatás megelőzését segítő iskolai programok sikertényezői = Success factors of Cyberbullying-Prevention Programs at Schools

Hajnal, Áron (2020) Az internetes zaklatás megelőzését segítő iskolai programok sikertényezői = Success factors of Cyberbullying-Prevention Programs at Schools. Köz-gazdaság, 15 (3). pp. 225-242. DOI https://doi.org/10.14267/RETP2020.03.18

[img]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
311kB

Official URL: https://doi.org/10.14267/RETP2020.03.18


Abstract

Az internetes zaklatás egyre elterjedtebb, súlyos következményekkel járó probléma, megelőzése ezért igen fontos közpolitikai feladat. E cikk megvizsgálja, milyen attribútumok teszik sikeressé a kapcsolódó iskolai prevenciós programokat. Az eredmények alapján a szociális, emocionális tanulást is tartalmazó programok jobban csökkentik a zaklatók számát. További fontos eredmény, hogy a hagyományos zaklatásmegelőző programok is lehetnek eredményesek az internetes zaklatás visszaszorításában. Ugyanakkor nem sikerült igazolni, hogy a szülőket és tanárokat is célzó programok sikeresebbek lennének, mint a csak a gyerekeket megcélzó programok. A cikk röviden elemzi a magyarországi helyzetet is, és javaslatokat fogalmaz meg jövőbeni programok kidolgozásához. = Cyberbullying is a rapidly spreading phenomenon with severe consequences, therefore prevention programs are highly needed. The present study examines some attributes that may increase the effectiveness of school-based prevention programs. Results show that programs including social-emotional learning are more effective in reducing the number of bullies, and that traditional bullying-prevention programs may also be successful against cyberbullying. However, programs applying whole-school approach, that is, the involvement teachers and parents in prevention efforts, were not proven to be more effective. The article briefly examines Hungarian cyberbullying-prevention efforts, and formulates recommendations for further policymaking.

Item Type:Article
Subjects:Education
Sociology
DOI:https://doi.org/10.14267/RETP2020.03.18
ID Code:6182
Deposited By: Veronika Vitéz
Deposited On:12 Dec 2020 15:33
Last Modified:12 Dec 2020 15:33

Repository Staff Only: item control page

Downloads

Downloads per month over past year

View more statistics