Kassai, Ákos (2020) Vállalkozói vezetői kompetenciák a Hangavári Pincészet esete tükrében = Entrepreneurial Leadership Competencies in the Light of the Case of Hangaváry Winery in Tokaj. Marketing & Menedzsment, 54 (1). pp. 75-89. DOI http://doi.org/10.15170/MM.2020.54.01.07
|
PDF
- Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
525kB |
Official URL: http://doi.org/10.15170/MM.2020.54.01.07
Abstract
A TANULMÁNY CÉLJA Ez a publikáció egy több lépésből álló kutatássorozat első eredményeit mutatja be. Az első lépés azt tűzte ki célul, hogy megvizsgálja, beazonosítható-e a vezetői kompetenciák olyan csoportja, amelyek megléte segíti a vállalkozások alapítóinak, vezetőinek munkáját. A kutatás fő kérdése az, hogy létrehozható-e olyan vezetői kompetencia modell, aminek az alkalmazása segít beazonosítani a vállalkozók számára szükséges vezetői feladatok sikeres ellátásában. Amennyiben ilyen kompetenciamodell kialakítható, annak számos gyakorlati haszna lehet. Segítséget nyújt majd üzleti iskolák vállalkozói kompetenciafejlesztő programjainak kialakításához, hatékonyabbá teheti a kockázatitőke-befektetők kiválasztási és portfolió-kezelési gyakorlatát. Fontos segítséget nyújthat továbbá a vállalkozói inkubátor és akcelerátor programok tervezői és megvalósítói számára és növelheti a vállalkozói szektorban dolgozó tanácsadók munkájának hatékonyságát is. MÓDSZERTAN A feltáró kutatásban, irodalomkutatást követően egy magyar tulajdonú, generáció-váltáson részben átesett, borászati vállalkozás esettanulmányán keresztül azonosítottam a speciálisan jellemző és a sikerhez szükséges vezetői kompetenciákat. Az egyes jellemző kompetenciák azonosítását tartalomelemzéssel, végeztem el, amely eredményeit kvalitatív és egyszerű kvantitatív elemzésnek is alávetettem. LEGFONTOSABB EREDMÉNYEK Az esettanulmány alapján öt kompetenciacsoport azonosítható be, amelyek leírják egy vállalkozás indításához és sikeres vezetéséhez szükséges kompetenciakészlet elemeit: személyes késztetés, tervező, szociális, végrehajtó és szervezeti. Ritka, hogy egy személy rendelkezzen egy ilyen diverzifikált kompetenciakészlettel. Családi vagy társas vállalkozások tagjai együttesen jobb eséllyel rendelkeznek a szükséges sokrétű vezetői kompetenciákkal. GYAKORLATI JAVASLATOK A vállalkozók hasonló szerepet játszanak egy vállalat fejlődése életében, mint az őssejtek az élő szervezet fejlődésében. Míg az őssejt tartalmazza azt a képességet, hogy a későbbi élő szervezet minden egyes differenciált sejtje, szövete és szerve fejlődéséhez biztosítsa az információt és ez által a képességet, úgy a sikeres vállalkozók rendelkeznek azokkal a kompetenciákkal, amelyek elemei egy differenciált üzleti szervezet kialakulásának. A beazonosított 5 kompetenciacsoportból az egyéni-kompetenciák a vállalkozás indításához szükséges személyes motivációt tartalmazzák és minden vállalkozó számára szükséges kompetencia. A tervezés, megvalósítás és szociális kompetenciacsoportokat a vállalkozók eltérő mértékben használhatják egyéni vezetési stílusuk alapján. Az 5. kompetenciacsoport elemei, a szervezeti -kompetenciák, érettebb vállalkozásoknál játszanak fontos szerepet és segítik a vállalkozót a kisvállalkozás kereteiből kilépni és nagyobb, formalizált szervezetet és komplexebb üzleti folyamatokat igénylő vállalatot építeni. = THE AIMS OF THE PAPER This exploratory paper summarizes the findings of the first step of a multi-stage research into entrepreneurial leadership competencies. The first step aims to identify and structure leadership competencies specific for successful entrepreneurs. Creating such an entrepreneurial leadership competency model may lead to a number of practical applications. Just naming a few, business schools with entrepreneurial development programs developing their curriculum, venture capital firms’ selection and portfolio-management decision may benefit from such a model. The results may improve the incubation programs of entrepreneur accelerators and also consultants working in the sector might find it useful to better understand their clients’ issues. METHODOLOGY In this research, preceded by literature research, I identify key entrepreneurial leadership competencies in the case study of a successful Hungarian Winery. The paper presents a gap-analysis for the competency-set of the entrepreneurs in the case-study and highlights possible consequences of missing key leadership competencies. The paper aims to identify, specify and structure a group of competencies considered as key success factors for prosperous entrepreneurs. Key competencies were identified by coding the case-study and also applied qualitative and simple quantitative research tools. MOST IMPORTANT RESULTS Five groups of competencies were identified in the study: personal urge, planning, social, executive and organizational. It is very rare that a single person is armed with the essentially divers set of competencies. Combined competency sets of members of family businesses or other corporate ventures are more likely to present the necessary, manifold competencies. RECOMMENDATIONS Entrepreneurs play a similar role for established enterprises like stem cells in the development of living organizations. While stem cells are with the unique ability to develop into specialized cells of an organization to grow new tissues and organs, entrepreneurs also need to be equipped with many competencies of most of the functional leaders operating in large, well-structured corporations. Looking at the identified 5 competency-groups the personal urge provides motivation to function as an entrepreneur and all entrepreneurs shall possess a form of those competencies. Leveraging planning, execution or social competency-groups vary in entrepreneurs based on the individual leadership style. Mastering the organizational competencies may become more important for entrepreneurs leading mature ventures and those play a significant role to build sustainable, healthy, and growing enterprises.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | vállalkozás, vezetés, kompetenciák, családi vállalkozás = entrepreneurship, leadership, competencies, family business |
Subjects: | Viticulture Management, business policy, business strategy |
DOI: | http://doi.org/10.15170/MM.2020.54.01.07 |
ID Code: | 6196 |
Deposited By: | MTMT SWORD |
Deposited On: | 15 Dec 2020 16:44 |
Last Modified: | 15 Dec 2020 16:44 |
Repository Staff Only: item control page