Polónyi, István (2020) A felsőoktatás fejlődésének ingadozásai. Köz-gazdaság, 15 (4). pp. 89-104. DOI https://doi.org/10.14267/RETP2020.04.08
|
PDF
- Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
2MB |
Official URL: https://doi.org/10.14267/RETP2020.04.08
Abstract
Ebben az írásban a felsőoktatás fejlődésében tapasztalható ingadozásokat elemezzük. Az elemzés a felsőoktatás elmúlt mintegy ötven évének hazai és nemzetközi fejlődését veszi górcső alá, s arra keresi a választ, hogy az autonómia mennyiben befolyásolja a felsőoktatási részvétel ingadozásait. A felsőoktatás teljes részvételi arányának növekedésében tapasztalható ingadozások nemzetközi összehasonlításban azt mutatják, hogy a magyar ciklikusság az egyik legnagyobb mind 1970 előtt, mind 1987 után. Az államszocialista időszak felsőoktatási ciklikussága régről ismert jelenség [Bauer, 1981; Bródy, 2000], ugyan-akkor az ezredforduló után tapasztalható ingadozásnak kevésbé vizsgáltak az okai. Vizsgálatainkat úgy interpretálhatjuk, hogy a teljes részvételi hányadának éves ingadozásait a GDP és a releváns korosztály létszámának éves ingadozásai növelik, az egyetemi autonómia pedig csökkenti. Elemzésünk tehát arra utal, hogy ezeknek az ingadozásoknak a GDP és a korosztályi létszám ingadozásai mellett a felsőoktatási intézmények autonómiájában – annak korlátozásában – lelhetők meg a magyarázatok.
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | Education |
DOI: | https://doi.org/10.14267/RETP2020.04.08 |
ID Code: | 6273 |
Deposited By: | Alexa Horváth |
Deposited On: | 04 Feb 2021 14:54 |
Last Modified: | 10 Feb 2021 15:06 |
Repository Staff Only: item control page