Amberg, Nóra and Magda, Róbert (2021) A kozmetikai piac és a fogyasztói döntéshozatal bemutatása ökonómiai megközelítésben = Introduction of the cosmetics market and consumer decision making from an economic view. Köz-gazdaság, 16 (1). pp. 87-102. DOI https://doi.org/10.14267/RETP2021.01.09
|
PDF
- Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
811kB |
Official URL: https://doi.org/10.14267/RETP2021.01.09
Abstract
Tanulmányunkban bemutattuk a kozmetikai piacra jellemző fogyasztói döntéshozatalt mikro- és makroökonómiai szempontból, illetve a kozmetikai piacok főbb jellemzőit, a globális, nemzetközi kozmetikai piacokat, illetve a hazai kozmetikai termékeladást, a kozmetikumok vásárlására ható tényezők, trendek hatását a kozmetikumok vásárlására. A fogyasztói döntéshozatal közgazdasági értelemben a haszonmaximalizálásra, illetőleg a kockázatminimalizálásra törekszik. A fogyasztó objektíven dönt, teljes körűen informált a kozmetikai piaccal, a kapható kozmetikai termékekkel, illetve igénybe vehető kozmetikai szolgáltatásokkal kapcsolatban, választásakor racionális és szuverén módon cselekszik, vagyis következetes döntéshozatallal választja ki a kozmetikai piacokon megtalálható jószágokat, jószágcsoportokat kombinálva fogyasztói kosarában törekedve hasznosságának maximalizálására. In this study, the micro- and macroeconomic aspects of consumer decision making in the cosmetic market, the main characteristics of cosmetic markets, the global and international cosmetic markets, the sales records of products in the domestic market, as well as the effects of the factors and trends affecting the purchase of cosmetic products were introduced. Consumer decision making in economic terms seeks profit maximization and risk minimization. Consumers make unprejudiced decisions and they are fully informed about the cosmetics market and available cosmetic products and services. Decision making is rational and is conducted independently, which meanas that consumers choose and select goods consistently, combining groups of goods in order to maximize their usefulness.
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | Decision making Marketing |
DOI: | https://doi.org/10.14267/RETP2021.01.09 |
ID Code: | 6342 |
Deposited By: | Alexa Horváth |
Deposited On: | 09 Mar 2021 14:35 |
Last Modified: | 09 Mar 2021 14:35 |
Repository Staff Only: item control page