Corvinus
Corvinus

A felsőoktatók felelősségéről = On the responsibility of higher education lecturers

Veress, Attila, Hajdu, Ottó and Veress, József (2018) A felsőoktatók felelősségéről = On the responsibility of higher education lecturers. Köz-gazdaság, 13 (4). pp. 214-227.

[img]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
605kB

Official URL: https://doi.org/10.14267/RETP2018.04.11


Abstract

A felsőoktatási szféra mindennapjait elsősorban a jogok és a kötelezettségek rendje határozza meg. A felvételi követelményektől az államvizsga feltételeinek teljesítéséig transzparens szabályok sokaságát kell teljesítenie minden egyetemi, főiskolai polgárnak. A felsőoktatásban tanítók felelősségéről kevesebb szó esik, pedig az oktatók magatartása, viselkedéskultúrája komoly hatással bír a hallgatók további életszakaszaira. A szerzők az oktatói felelősség kérdéseit a XXI. század első negyedére fókuszálják, és a hazai közgazdasági felsőoktatás viszonyait elemzik több évtizedes tapasztalatuk alapján. A gazdaságpolitika, a statisztika, az ökonometria, és a számvitel területéről hozott példákkal illusztrálják a felsőoktatók felelősségét. Fő megállapításuk az, hogy a világban, és az emberek magánéletében lejátszódó folyamatok miatt a tanári felelősség fokozatosan nő. Az egyetemi, főiskolai oktatóknak a katedrán tartózkodniuk kell saját politikai véleményük sugalmazásától. = The everyday life in higher education is primarily determined by rights and obligations. From the admission to the state examination, university and college students are to comply with a multitude of transparent rules. There is less talk about, however, the responsibility of lecturers, although their behaviour and attitude has a serious impact on the students’ subsequent stages of life. Focusing on the responsibility issues of the first quarter of the 21st century, the authors analyze the state of the Hungarian higher education based on their decades of experience. Through examples from economic policy, statistics, econometrics and accounting, they illustrate the responsibility of higher education lecturers. Their main finding is that this responsibility is gradually increasing due to the metamorphosis of the world and private life. In the campus, university and college lecturers should refrain from instilling their own political views into students.

Item Type:Article
Subjects:Education
ID Code:6711
Deposited By: Veronika Vitéz
Deposited On:28 Jul 2021 13:12
Last Modified:28 Jul 2021 13:12

Repository Staff Only: item control page

Downloads

Downloads per month over past year

View more statistics