Király, Gábor ORCID: https://orcid.org/0000-0002-4329-725X, Géring, Zsuzsanna ORCID: https://orcid.org/0000-0002-8242-950X, Csillag, Sára, Gáspár, Tamás, Köves, Alexandra ORCID: https://orcid.org/0000-0002-4642-156X and Sebestyén, Gabriella (2015) Iskola a jövőben?: Egy jövőkutatási kísérlet bemutatása. Educatio, 24 (3). pp. 108-115.
|
PDF
- Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
262kB |
Abstract
Napjainkban a felsőoktatásnak számos kihívással kell szembenéznie. Az új technológiák és társadalmi gyakorlatok elterjedése, valamint a gazdasági-társadalmi környezet átalakulása megkérdőjelezi az adottnak vett válaszainkat az oktatással és tanulással kapcsolatban. A társadalmi tényezők között említhetjük az oktatás társadalmi és gazdasági szerepének átalakulását, a gazdasági és társadalmi változások gyors és sokszor „hirtelen” jellegét és az ezzel kapcsolatos bizonytalanságot, amely a specializált szakmai tudással szemben az általános képességek felértékelődését vonja maga után. A technológiai tényezők közé sorolják a hallgatók megváltozott információfeldolgozási és koncentrációs képességét, az infokommunikációs technológiák „állandó” jelenlétét az oktatási terekben, valamint új, virtuális alapú oktatási formák megjelenését. Ezeknek a technológiai és társadalmi kihívásoknak az együttes jelenléte megkérdőjelezi a felsőoktatási gyakorlat megszokott formáit. Az ezzel kapcsolatos szerepvesztés érzete egy igen változatos és szerteágazó diskurzust indított el a felsőoktatási gyakorlat új formáival kapcsolatban. Az oktatás jövőjével több kutatás és jelentés is foglalkozott a közelmúltban (OECD, 2008, Redecker et al., 2011), de ezek nem reflektáltak külön a keletközép európai térség sajátosságaira, nem szűkítették a témát egy-egy részterületre (jelen kutatás csupán a gazdasági képzésre kíván fókuszálni), valamint nem az általunk használt backcasting módszertani technikára épültek. Az alábbiakban egy – a gazdasági képzés jövőjével foglalkozó – kutatást szeretnénk röviden bemutatni az olvasóknak. Az írás szerkezetét egyfajta szűkülő tematikus struktúra jellemzi. Az első részében felvázoljuk a kutatás felépítését és a különböző pillérekhez kötődő célokat. Az írás második része már kifejezetten csak a backcasting műhelyhez kötődő jövőkutatási módszertant tárgyalja. A harmadik részben pedig bemutatjuk és elemezzük kutatásunk egyik legizgalmasabb eredményét: a bevont szakemberek által kidolgozott, a gazdasági felsőoktatással kapcsolatos jövőképet. Az írás befejező részében visszatérünk a kutatás eredményeinek fő tanulságaira és a továbblépési lehetőségekre.
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | Education Futures Research |
ID Code: | 7153 |
Deposited By: | MTMT SWORD |
Deposited On: | 25 Jan 2022 17:15 |
Last Modified: | 25 Jan 2022 17:15 |
Repository Staff Only: item control page