Corvinus
Corvinus

Rendszermodellezés a felsőoktatásról

Király, Gábor ORCID: https://orcid.org/0000-0002-4329-725X, Géring, Zsuzsanna ORCID: https://orcid.org/0000-0002-8242-950X, Csillag, Sára, Kováts, Gergely Ferenc ORCID: https://orcid.org/0000-0002-1051-8829, Köves, Alexandra ORCID: https://orcid.org/0000-0002-4642-156X and Gáspár, Tamás (2016) Rendszermodellezés a felsőoktatásról. SOCIO.HU : Társadalomtudományi Szemle (3). pp. 66-90. DOI 10.18030/socio.hu.2016.3.66

[img]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
1MB

Official URL: https://doi.org/10.18030/socio.hu.2016.3.66


Abstract

A felsőoktatásban zajló változások és trendek vizsgálatához elengedhetetlen megismerni, hogy az érin- tett oktatók, oktatásszervezők és kutatók hogyan látják az ott zajló folyamatokat, és milyen jelentéseket adnak ezeknek. A jelentésadás (sensemaking) egy olyan folyamatosan zajló társadalmi és/vagy szervezeti folyamat, amely során az emberek a megélt tapasztalataikat értelmezni próbálják, és közösen osztott értelmezési kereteket alakítanak ki. Cikkünk egy olyan részvételi folyamatot mutat be, amely során a felsőoktatás „frontvonalában” dolgozó szakemberek közösen hoztak létre egy rendszermodellt a jelenlegi felsőoktatással kapcsolatban. A tanulmány célja, hogy egyrészt ismertesse a rendszermodellezés eredményeit, és összevesse azt a szakirodalommal, másrészt pedig rámutasson, hogy az általunk használt technika alkalmas lehet a szervezeti jelentés- adási folyamatok feltárására. A cikk ismerteti, hogy a kutatásban részt vevő panel tagjai hogyan mozgósították saját belső tudásukat és a felsőoktatási működéssel kapcsolatos tapasztalataikat a rendszermodellezés folyamán. Ennek a belső nézőpontnak a feltárása a folyamat legérdekesebb és egyben legfontosabb eredménye, hiszen ez az összefüggésrendszer alkotja a felsőoktatás változásainak értelmezési keretét. Véleményünk szerint az itt bemutatott eredmények jól szemléltetik, hogy a részvételi rendszermodellezés hasznos technikája lehet a szervezeti jelentésadási folyamatoknak, hiszen képes kibontani és egységes logikai rendszerbe szervezni a résztvevő aktorok percepcióit, értelmezéseit és narratíváit.

Item Type:Article
Uncontrolled Keywords:felsőoktatás, jövőkutatás, részvételi folyamatok, rendszermodellezés
Divisions:Faculty of Business Administration > Institute of Business Economics > Department of Decision Sciences
Faculty of Social Sciences > Institute for Sociology and Social Studies
Subjects:Education
Funders:Budapesti Gazdasági Főiskola (Kiválósági Támogatás 2014)
DOI:10.18030/socio.hu.2016.3.66
ID Code:7154
Deposited By: MTMT SWORD
Deposited On:21 Jan 2022 08:44
Last Modified:21 Jan 2022 08:44

Repository Staff Only: item control page

Downloads

Downloads per month over past year

View more statistics