Király, Gábor ORCID: https://orcid.org/0000-0002-4329-725X, Géring, Zsuzsanna ORCID: https://orcid.org/0000-0002-8242-950X, Csillag, Sára, Kováts, Gergely Ferenc ORCID: https://orcid.org/0000-0002-1051-8829, Köves, Alexandra ORCID: https://orcid.org/0000-0002-4642-156X and Gáspár, Tamás (2016) Rendszermodellezés a felsőoktatásról. SOCIO.HU : Társadalomtudományi Szemle (3). pp. 66-90. DOI 10.18030/socio.hu.2016.3.66
|
PDF
- Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
1MB |
Official URL: https://doi.org/10.18030/socio.hu.2016.3.66
Abstract
A felsőoktatásban zajló változások és trendek vizsgálatához elengedhetetlen megismerni, hogy az érin- tett oktatók, oktatásszervezők és kutatók hogyan látják az ott zajló folyamatokat, és milyen jelentéseket adnak ezeknek. A jelentésadás (sensemaking) egy olyan folyamatosan zajló társadalmi és/vagy szervezeti folyamat, amely során az emberek a megélt tapasztalataikat értelmezni próbálják, és közösen osztott értelmezési kereteket alakítanak ki. Cikkünk egy olyan részvételi folyamatot mutat be, amely során a felsőoktatás „frontvonalában” dolgozó szakemberek közösen hoztak létre egy rendszermodellt a jelenlegi felsőoktatással kapcsolatban. A tanulmány célja, hogy egyrészt ismertesse a rendszermodellezés eredményeit, és összevesse azt a szakirodalommal, másrészt pedig rámutasson, hogy az általunk használt technika alkalmas lehet a szervezeti jelentés- adási folyamatok feltárására. A cikk ismerteti, hogy a kutatásban részt vevő panel tagjai hogyan mozgósították saját belső tudásukat és a felsőoktatási működéssel kapcsolatos tapasztalataikat a rendszermodellezés folyamán. Ennek a belső nézőpontnak a feltárása a folyamat legérdekesebb és egyben legfontosabb eredménye, hiszen ez az összefüggésrendszer alkotja a felsőoktatás változásainak értelmezési keretét. Véleményünk szerint az itt bemutatott eredmények jól szemléltetik, hogy a részvételi rendszermodellezés hasznos technikája lehet a szervezeti jelentésadási folyamatoknak, hiszen képes kibontani és egységes logikai rendszerbe szervezni a résztvevő aktorok percepcióit, értelmezéseit és narratíváit.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | felsőoktatás, jövőkutatás, részvételi folyamatok, rendszermodellezés |
Divisions: | Faculty of Business Administration > Institute of Business Economics > Department of Decision Sciences Faculty of Social Sciences > Institute for Sociology and Social Studies |
Subjects: | Education |
Funders: | Budapesti Gazdasági Főiskola (Kiválósági Támogatás 2014) |
DOI: | 10.18030/socio.hu.2016.3.66 |
ID Code: | 7154 |
Deposited By: | MTMT SWORD |
Deposited On: | 21 Jan 2022 08:44 |
Last Modified: | 21 Jan 2022 08:44 |
Repository Staff Only: item control page