Corvinus
Corvinus

Vállalkozási hajlandóság egyetemisták körében = Entrepreneurship among university students

Tessényi, Judit and Kun, Zsuzsanna (2022) Vállalkozási hajlandóság egyetemisták körében = Entrepreneurship among university students. Statisztikai Szemle, 100 (11). pp. 1010-1024. DOI https://doi.org/10.20311/stat2022.11.hu1010

[img]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
481kB

Official URL: https://doi.org/10.20311/stat2022.11.hu1010


Abstract

Tanulmányunkban azt szeretnénk megvizsgálni, hogy 2022-ben a fiatal felnőttek hogyan viszonyulnak az énhatékonysághoz, illetve a vállalkozói attitűdhöz és karakterhez. Mivel több tanulmány igazolja, hogy a vállalkozói ambíciók a diplomás fiatal felnőttek körében a legmagasabbak, evidensnek tűnik, hogy egyetemisták körében végezzünk ilyen jellegű felmérést. Két magyarországi, vidéki egyetem gazdaságtudományi, kertészeti és mérnöki karának hallgatóit kérdeztük meg várakozásaikról és a diploma megszerzését követő 5 évvel későbbi terveikről, illetve a véleményüket a vállalkozói léttel és saját attitűdjeikkel kapcsolatban. A minta (N=323) meghatározása egyszerű koncentrált mintavételi eljárással történt, a vizsgálati sokaságot a magyarországi felsőoktatási hallgatók jelentik. Szignifikáns kapcsolatot találtunk az innovációra való nyitottság (új dolgok kipróbálása) és a kockázatkeresés mutatói mentén. A legtöbb kérdésben sokkal énhatékonyabbak és jobb problémamegoldó készségekkel rendelkeznek azok, akik vállalkozóként vagy családi vállalkozásban képzelik el felnőtt életüket. = In our paper, we want to examine the situation in 2022 among young adults regarding self-efficacy, entrepreneurial attitude and character. Since several studies prove that entrepreneurial ambitions are the highest among young adults with a degree it seems obvious to conduct a survey among university students and examine its results. Students from two countryside universities were surveyed from the field of management studies, horticulture and engineering about their 5 years plan and how they think about entrepreneurship and their own attitude on this topic. The sample (N=323) results from a simple concentrated sampling; the total population is Hungarian students. A significant relationship was found along the indicators of openness to innovation (trying new things) and adventure, risk-seeking and excitement. Most of Bandura's questions are significant, those who imagine their adult life as an entrepreneur or in a family business are much more self-efficacious and have better problem-solving skills.

Item Type:Article
Uncontrolled Keywords:vállalkozási kedv, várakozások, attitűd, entrepreneurship, expectations, attitude
Divisions:Corvinus Doctoral Schools
Subjects:Education
General statistics
DOI:https://doi.org/10.20311/stat2022.11.hu1010
ID Code:7726
Deposited By: Veronika Vitéz
Deposited On:23 Nov 2022 07:13
Last Modified:23 Nov 2022 07:13

Repository Staff Only: item control page

Downloads

Downloads per month over past year

View more statistics