Mártonné Máthé, Kinga and Simonyi, Norbert (2018) Az elvonulásturizmus keresleti és kínálati tényezői, üzleti modelljei és turisztikai potenciálja. Turizmus Bulletin, 18 (4). pp. 41-50. DOI https://doi.org/10.14267/TURBULL.2018v18n4.5
|
PDF
- Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
488kB |
Official URL: https://doi.org/10.14267/TURBULL.2018v18n4.5
Abstract
A 2010-es években egyre inkább használatossá és kiemelten fontossá vált a személyiséget átalakító (transzformatív), vagy építő (konstruktív) turizmus fogalma, mint utazási motiváció illetve utazás során végzett tevékenység és élményfókusz. A transzformáció és a személyi építkezés mind a keresleti, mind a kínálati oldal jellemzőit, jellegzetességeit megváltoztatta, megváltoztatja. Keresleti oldali változás az egyén belső élmény általi önfejlődéséről, az élmény készen kapása helyetti, az egyéni részvétellel való létrehozásáról, személyiség építéséről szól. A szuvenírgyűjtő, látványosságot habzsoló fogyasztóval szemben áll az utazáson spirituálisan, tevékenyen részt vevő utazó. A turizmusnak e formája feltételezi az utazó magas szintű elmélyülését a helyi kultúrában és igényét az átlényegülésre. A kínálati oldal átalakulása első sorban a spirituális/vallási turizmus, egészségturizmus, falusi turizmus, extrém sportok stb. kínálatát érinti. A turizmuson kívül a természeti táj, az identitás, a terek, az örökség és a szolgáltatások is pozitív transzformáción/változásokon mehetnek így át. A turizmus trendszerű és koncentrálatlan növekedése egyre több embernek biztosítja a távoli, turizmus szempontból egzotikus desztinációk elérését. Ezek a térségek több esetben gazdaságilag elmaradottak, sokszor nincsenek felkészülve a turizmus igényeire. A transzformáció ez esetben a helyiek segítésével, együtt dolgozással, tanítással, tulajdonképpen együttéléssel egészül ki (jelenleg azonban még a transzformáció elsősorban a vallási indíttatású utazásokat jellemzi, melynek egy speciális ága az elvonulásturizmus).
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | elvonulás, lelkigyakorlat, zarándokszállás, turizmus, transzformáció |
Subjects: | Commerce and tourism |
DOI: | https://doi.org/10.14267/TURBULL.2018v18n4.5 |
ID Code: | 7923 |
Deposited By: | Alexa Horváth |
Deposited On: | 02 Feb 2023 08:43 |
Last Modified: | 02 Feb 2023 08:43 |
Repository Staff Only: item control page