Szarvas, Márton (2022) Kinek a kultúrája? Táncházmozgalom és hegemónia. Fordulat, 15 (30). pp. 287-301.
|
PDF
- Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
1MB |
Official URL: http://fordulat.net/pdf/30/F30_SZARVAS.pdf
Abstract
A néptáncról és a táncházról azoknak, akik Magyarországon vagy határon túli magyar közösségekben nőttek fel, rengeteg közvetlen tapasztalatuk van, a népi kulturális gyakorlatok mindannyiunk fiatalkori kulturális fogyasztásának alapélményei. Ezeket az élményeket keretezi Mary Taylor 2021-ben megjelent könyve a táncházmozgalom történetéről és annak politikai jelentőségéről az olvasó számára azáltal, hogy a népi kulturális gyakorlatok megélésének társadalmi terét politikai gazdaságtani vizsgálat alá helyezi. Elemzése a liberális hegemóniába ágyazott jobboldali ellenhegemón építkezést is segít megérteni. Vagyis azt a folyamatot, ahogyan a táncházmozgalom a népi kultúra mozgalmi megújításából a konzervatív középosztály politikai mozgósításának terévé vált. A hegemónia Antonio Gramscitól származó fogalom, amely az uralom konszenzusosnak érzett elemeit ragadja meg. Az ő álláspontja szerint a kultúra materiális viszonyok által formált és azokat formáló viszonyrendszer, amelyet – mások mellett – a kulturális intézmények is termelnek (Gramsci 1971: 12; Crehan 2002: 99-100).
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | Philosophy Culture, sport History |
ID Code: | 7988 |
Deposited By: | Alexa Horváth |
Deposited On: | 10 Mar 2023 08:36 |
Last Modified: | 10 Mar 2023 08:36 |
Repository Staff Only: item control page