Polónyi, István (2023) Az oktatás minőségügye. Köz-gazdaság, 18 (2). pp. 53-71. DOI https://doi.org/10.14267/RETP2023.02.04
|
PDF
- Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
475kB |
Official URL: https://doi.org/10.14267/RETP2023.02.04
Abstract
A tanulmány célja, hogy a hazai oktatás minőségügyét oktatásgazdasági megközelítésben elemezze. Először áttekinti a hazai oktatás minőségügyének jogi szabályozását, rámutatva, hogy az elmúlt 30 egy sajátos fejődési ívet mutat. A minőségügy a kezdeti jelentéktelenségből a 2000-es évek első évtizedének közepére igen jelentős fejlődésen megy keresztül, később lényegében a háttérbe szorul. Ezt követően az írás az oktatás minőségének érdekeltjeit veszi számba, bemutatva, hogy oktatásgazdasági megközelítésben a minőség részint az egyén hasznaként, részint a társadalom és gazdaság közvetlen és közvetett (externális) nyereségeként értelmezhető. Rávilágít, hogy a rossz minőségű oktatás tehát egyéni és társadalmi veszteséget okoz. A munka befejezésül a rossz minőségű oktatás (társadalmi) árával/kárával foglalkozik. Egy rövid, erősen egyszerűsített elemzéssel igazolni igyekszik, hogy a magyar diákok két évtizede gyenge PISA kompetenciaeredményei súlyos gazdasági következményekkel járnak. A gazdasági növekedés üteme a silány oktatási minőség nyomán jelentősen elmarad a fejlettebb, jobb minőségű oktatással rendelkező országok mögött.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | az oktatás minőségügye, az oktatás minőségének érdekeltjei, a rossz minőségű oktatás ára |
JEL classification: | I21 - Analysis of Education I25 - Education and Economic Development I28 - Education and Research Institutions: Government Policy |
Subjects: | Education |
DOI: | https://doi.org/10.14267/RETP2023.02.04 |
ID Code: | 8378 |
Deposited By: | Alexa Horváth |
Deposited On: | 05 Jul 2023 08:12 |
Last Modified: | 05 Jul 2023 08:12 |
Repository Staff Only: item control page