Corvinus
Corvinus

Az oktatás minőségügye

Polónyi, István (2023) Az oktatás minőségügye. Köz-gazdaság, 18 (2). pp. 53-71. DOI https://doi.org/10.14267/RETP2023.02.04

[img]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
475kB

Official URL: https://doi.org/10.14267/RETP2023.02.04


Abstract

A tanulmány célja, hogy a hazai oktatás minőségügyét oktatásgazdasági megközelítésben elemezze. Először áttekinti a hazai oktatás minőségügyének jogi szabályozását, rámutatva, hogy az elmúlt 30 egy sajátos fejődési ívet mutat. A minőségügy a kezdeti jelentéktelenségből a 2000-es évek első évtizedének közepére igen jelentős fejlődésen megy keresztül, később lényegében a háttérbe szorul. Ezt követően az írás az oktatás minőségének érdekeltjeit veszi számba, bemutatva, hogy oktatásgazdasági megközelítésben a minőség részint az egyén hasznaként, részint a társadalom és gazdaság közvetlen és közvetett (externális) nyereségeként értelmezhető. Rávilágít, hogy a rossz minőségű oktatás tehát egyéni és társadalmi veszteséget okoz. A munka befejezésül a rossz minőségű oktatás (társadalmi) árával/kárával foglalkozik. Egy rövid, erősen egyszerűsített elemzéssel igazolni igyekszik, hogy a magyar diákok két évtizede gyenge PISA kompetenciaeredményei súlyos gazdasági következményekkel járnak. A gazdasági növekedés üteme a silány oktatási minőség nyomán jelentősen elmarad a fejlettebb, jobb minőségű oktatással rendelkező országok mögött.

Item Type:Article
Uncontrolled Keywords:az oktatás minőségügye, az oktatás minőségének érdekeltjei, a rossz minőségű oktatás ára
JEL classification:I21 - Analysis of Education
I25 - Education and Economic Development
I28 - Education and Research Institutions: Government Policy
Subjects:Education
DOI:https://doi.org/10.14267/RETP2023.02.04
ID Code:8378
Deposited By: Alexa Horváth
Deposited On:05 Jul 2023 08:12
Last Modified:05 Jul 2023 08:12

Repository Staff Only: item control page

Downloads

Downloads per month over past year

View more statistics