Corvinus
Corvinus

Hálózati hányadosok Budapest kerületeinek közösségi közlekedéssel feltárt belső hálózataira, 2019

Kocsis, Tamás and Nagy, Dániel Attila (2023) Hálózati hányadosok Budapest kerületeinek közösségi közlekedéssel feltárt belső hálózataira, 2019. Területi Statisztika, 63 (4). pp. 466-491. DOI https://doi.org/10.15196/TS630403

[img]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
1MB

Official URL: https://doi.org/10.15196/TS630403


Abstract

A hálózatelemzés nem újdonság a területi statisztikában, azonban az adatok rendelkezésre állása és az adatelemzés technikája számos ponton fejlődött az elmúlt években. A hálózati hányados a közlekedési hálózatot, s általában a tér fizikai szerkezetét jellemző kvantitatív mutatószám, mely a hálózathoz tartozó bármely két pont közötti légvonalbeli – mint legrövidebb – távolságot veti össze a tényleges eljutáshoz szükséges távolsággal. A szerzők kutatási célja kettős: (1) tömeges útszegmensszámításon nyugvó hálózati hányados számítási módszertan kialakítása, mely kiaknázza az elmúlt évek információ-technológiai fejlődésében rejlő lehetőségeket, és megbízhatóan képes jellemezni egy-egy területi egység szerkezetét; valamint a kialakított módszertannal (2) a budapesti kerületek közösségi közlekedéssel feltárt belső területein (i) az autós-, (ii) a közösségi közlekedési és (iii) a gyalogoshálózatok vizsgálata. Az elemzés szerint Budapest belvárosi kerületeiben az „autós”, míg külső kerületeiben a „közösségi közlekedési” hálózati hányados jelez tendenciaszerűen nagyobb többletútigényt a légvonalbeli távolsághoz képest (kanyargósság). A „gyalogos” közlekedési hálózat esetében a hányadosok homogénebbek, az átlaghoz képest nincsenek kiemelkedően nagy eltérések. A módszer segítheti a területi tervezést, valamint a térbeli szerkezet és az egyéb társadalmi-gazdasági mutatók közötti összefüggések feltárását.

Item Type:Article
Uncontrolled Keywords:Budapest, földrajzi tér, hálózati hányados, közösségi közlekedés, open data, útvonaltervezés
Divisions:Institute of Sustainable Development
Subjects:Environmental economics
Transport and communications
Funders:Nemzeti Kutatási Fejlesztési és Innovációs Alap
Projects:OTKA K-143542 A térbeli visszapattanó hatás és a fenntartható jólét
DOI:https://doi.org/10.15196/TS630403
ID Code:8488
Deposited By: MTMT SWORD
Deposited On:24 Aug 2023 08:01
Last Modified:24 Aug 2023 08:01

Repository Staff Only: item control page

Downloads

Downloads per month over past year

View more statistics