Corvinus
Corvinus

Fogyasztói döntések a viselkedési közgazdaságtan szemszögéből

Koltay, Gábor and Vincze, János (2009) Fogyasztói döntések a viselkedési közgazdaságtan szemszögéből. Közgazdasági Szemle, 56 (6). pp. 495-525.

[img]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
638kB

Abstract

A cikkben az irodalom áttekintése segítségével azt vizsgáljuk, hogy milyen módon használhatók fel a viselkedési közgazdaságtan eszközei a fogyasztói döntések elemzésére. Néhány lényeges megállapításunk a következő. 1. A nem standard preferenciákhoz hasonlóan az aszimmetrikus információ miatt még szabad verseny esetén sem alakul ki Pareto-hatékony egyensúly. 2. Az empirikus eredmények alapján arra lehet következtetni, hogy a közösségi preferenciák szerepe jól működő, rövid távú piaci cserekapcsolatok esetén elhanyagolható. 3. „Értelem és érzelem” gyakran nem elválasztható a fogyasztói döntésekben, aminek legalábbis részbeni kihasználásából származhat a reklám és marketing haszna a vállalatok számára. 4. Nem elég csupán az átlagos viselkedést vizsgálni: a szabályozási döntések során különösen kell figyelni a hibákra leginkább hajlamos fogyasztók helyzetére. 5. Amikor valamilyen piaci beavatkozást tervezünk, az elméleti megfontolásokat mindig ki kell egészítenünk konkrét empirikus vizsgálatokkal.

Item Type:Article
JEL classification:D03 - Behavioral Microeconomics: Underlying Principles
D11 - Consumer Economics: Theory
D12 - Consumer Economics: Empirical Analysis
Subjects:Decision making
Economics
ID Code:3409
Deposited By: Veronika Vitéz
Deposited On:04 May 2018 10:21
Last Modified:04 May 2018 10:21

Repository Staff Only: item control page