Corvinus
Corvinus

„Toljuk az ipart” Wamatec Kft az ipar 4.0 szolgálatában ---- „Pushing the industry” Wamatec Ltd at the service of Industry 4.0

Ónodi, Annamária (2024) „Toljuk az ipart” Wamatec Kft az ipar 4.0 szolgálatában ---- „Pushing the industry” Wamatec Ltd at the service of Industry 4.0. Working Paper. Operáció és Döntés Intézet, Budapest.

[img] PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
937kB

Abstract

A Wamatec Kft-t 1998-ban alapították egy japán autóipari beszállító gépparkjának kiszolgálásához. Napjainkban a cég árbevételének több mint 70%-a import gépek értékesítéséből származik. Ezt egészítik ki egy komplex szolgáltatáscsomaggal. A legfontosabb célpiacuk a magyarországi másod- és harmadkörös autóipari beszállítók. Az eset bemutatja a cég fejlődésének fő állomásait stratégiai összefüggésben. A legkritikusabb helyzetekben is támpontot jelentett a cég számára az értékközpontúságuk, vevőorientáltságuk és humánus megközelítésmódjuk. A legfontosabb erőforrásuknak a szakembergárdájukat tekintik, és arra a legbüszkébbek, hogy az ő tudásuk folyamatosan fejlődik. Erre jelentős figyelmet és erőforrásokat is fordítanak. A tudásba történő befektetés azért is kulcsfontosságú, mivel folyamatosan lépést kell tartaniuk a technológiai fejlődéssel, sőt a versenyképességük egyik eleme, hogy ebben a folyamatban élenjárnak, az iparban egyfajta katalizátor szerepet töltenek be. A cég jövőbeli kilátásai nagymértékben függnek a magyarországi kis és közép feldolgozóipari vállalatok beruházási hajlandóságától. Ezt egyrészt befolyásolja a globális környezet (válság, háborús helyzetek, autóipari tendenciák, technológiai környezet), másrészt a magyarországi gazdasági és politikai helyzet. A cég 25 éves múlta alapján azt mondhatjuk, hogy a környezeti kihívásokra a vállalat eddig megfelelő válaszokat adott. Kérdés, hogy hogyan tud felkészülni a jövőbeli kihívásokra és milyen stratégiai lépések megtétele szükséges a versenyképességük fenntartásához. ----- Wamatec Ltd was founded in 1998 to service the machinery of a Japanese automotive supplier. Today, over 70% of the company's turnover comes from selling imported machines. This is complemented by a complex service package. Their main target market is second and third-tier automotive suppliers in Hungary. The case presents the main stages of the company's development in a strategic context. Even in the most critical situations, the company has relied on its values-based approach, customer and human orientation. They consider their employees as their most important resource and are most proud of the fact that employees’ skills are constantly improving. They devote considerable attention and resources to this. Investing in knowledge is also key because they need to keep pace with technological developments. Being at the forefront of this process and acting as a catalyst for industry are important elements of their competitiveness. The company's future prospects depend to a large extent on the willingness of small and medium-sized Hungarian manufacturing companies to invest. This is influenced on the one hand by the global environment (crisis, war, automotive trends, technological environment) and on the other hand by the economic and political situation in Hungary. The company has responded to environmental challenges throughout its 25-year history. The question is how it can prepare for the future challenges and what strategic steps are needed to maintain its competitiveness.

Item Type:Monograph (Working Paper)
Series Name:Műhelytanulmányok
Uncontrolled Keywords:ipar 4.0, importgép értékesítés, stratégia, tudás, industry 4.0, import machinery sales, strategy, knowledge
Divisions:Institute of Operations and Decision Sciences
Subjects:Human resource management
Business economics
Management, business policy, business strategy
References:
ID Code:10139
Deposited By: Krisztina Kulcsár
Deposited On:04 Jul 2024 09:32
Last Modified:04 Jul 2024 10:57

Repository Staff Only: item control page

Downloads

Downloads per month over past year

View more statistics